Tussen werkelijkheid en fantasy

Uitvoering : Paperback
Aantal pagina's : 287
Verschijningsdatum : oktober 2023
Thema : Fictie: algemeen en literair
Dit boek heb ik mogen ontvangen van Uitgeverij Ambilicious en auteur Marceline de waard als recensie exemplaar. In ruil voor mijn eerlijke mening maar dat staat natuurlijk buiten kijf.

Flaptekst:
Wat als achter de nevels herinneringen tevoorschijn komen die een nieuw licht werpen op het verleden?
Fay groeide op in een landhuis op het Drentse platteland, waar de nevel’s zich hechten aan het veen. In de Randstad bouwde zij daarna een ogenschijnlijk perfect leven op met haar grote liefde Frank. Dit komt onder druk als ze na een ongeval van haar moeder besluit tijdelijk bij haar in te trekken. Tot ongenoegen van Frank.
Een oude schoolvriend van Fay komt ook terug naar het dorp. Hij is op zoek naar de raadsels uit zijn jeugd. Zijn vragen en aanwezigheid confronteren Fay met haar meisjesdromen. En wat probeert haar moeder haar tussen de nevelsprookjes door nu eigenlijk te vertellen?
Terwijl het perfecte leven van Fay langzaam uit elkaar valt, trekken de nevels van het verleden op. Een geheim wordt ontrafeld.

De cover:
Die vind ik prachtig en mysterieus. Een boek waar in je wilt beginnen maar geen idee wat je te wachten staat.
Opmaak:
Gewoon, eenvoudig met mooi duidelijk lettertype.

Mijn beleving van het verhaal:
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik dit een heel bijzonder verhaal vind.
Fay heeft haar hele jeugd in het landhuis op het Drentse platteland gewoond. Haar moeder woont nog steeds in het oude landhuis waar Fay is geboren. Ze woont daar met de oude werkster Martje die Fay ook haar leven lang kent. Als Olaf, de broer van Fay, vindt dat hun moeder niet meer thuis kan wonen omdat ze ‘s nachts in de tuin dwaalt en hij en de huisarts bang zijn dat ze misschien aan het dementeren is, doet Fay er alles aan om zowel haar moeder als de oude Martje in het huis kan blijven wonen. Dan komt ineens een oude liefde van Fay in de buurt op de camping staan en begint allerlei vragen te stellen over vroeger. Zijn aanwezigheid confronteert haar met haar meisjesdromen. Fay en haar man Frank stellen de aanwezigheid van de jeugdvriend niet op prijs en zoeken er wat achter.
Fays moeder neemt Fay mee naar de nevel en vertelt haar nevelsprookjes, of zit daar meer achter? Wat probeert haar moeder te vertellen? Wat heeft de jeugdvriend er ineens te zoeken en waarom stelt hij zoveel vragen? Wat is er allemaal gebeurd? Fay wil de mysteries ontrafelen.
Deze ontrafeling is werkelijk prachtig. Een verhaal geheimen, misschien fantasy. Van alles een beetje. Een verhaal wat vanaf het begin tot einde blijft boeien. Dit verhaal verdient zeker 5⭐️

Meer recensies van Marijo Bakker