Marcus moeheid

Marina67 24 januari 2024
Dit is een lastig boek. Want het verhaal rondom Alaska Sanders zit goed in elkaar. Zoals gewend van Dicker wordt er iedere keer iets aan het verhaal toegevoegd waardoor de rechercheurs (in dit geval Gahalawood en Goldman) weer opnieuw moeten gaan puzzelen. Dit betekent veel herhaling maar geeft het verhaal ook zijn charme. Iedere keer wordt er vanuit een nieuw perspectief gekeken waardoor er steeds meer duidelijk wordt. De uiteindelijke dader is toch weer een verassing.

Maar de verhaallijn rondom Marcus Goldman zelf neemt wel veel plaats in. Zijn relatie met Gahalawood past in het verhaal. Maar de constante verwijzingen naar Harry Quebert (deel 1) en de Goldmans uit Baltimore ( deel 2) gaan op een gegeven moment irriteren. Wie de eerdere delen niet heeft gelezen zal zich afvragen "waar gaat dit over" en wie de eerdere delen wel las zal denken "ja nou weet ik het wel". Less is more en deze dikke pil had wel wat ingekort mogen worden.

Een boek met plussen en minnen, voor het verhaal omtrent Alaska 4 sterren, voor de verhaallijn rondom Marcus 2, maakt 3 gemiddeld.
Gelukkig is er (nog) geen deel 4 want ik ben wel Marcus moe.

Meer recensies van Marina67