Talent voor het leven

Marina67 15 februari 2024
Frida Kahlo, wie kent die naam niet? Ik wel, maar de persoon erachter kende ik niet. Nu wel, en dat komt door dit boek. Hierin wordt het verhaal van Frida haar leven geschetst.
Frida is door het leven gepokt en gemazeld. Op jonge leeftijd al getroffen door polio, een busongeluk waardoor ze de rest van haar leven kwetsbaar bleef, miskramen, een onvervulde kinderwens, in de schaduw leven van een man die je constant bedriegt. Hoe houd je je dan staande?
Nou dat doet Frida door terug te slaan. Naar het leven en naar Diego. Ze omringt zich met mooie dingen, mooie kleuren, verwerkt haar leed in schilderijen en kopieert Diego zijn bedrog door er zelf affaires met zowel mannen als vrouwen op na te houden.
Frida wordt door iedereen omarmt en heeft vele vrienden. En Duego Rivera? Een narcist pur sang, alles draait om Diego. Hij is succesvol, hij is geweldig iedereen die hem dwarsboomt krijgt lik op stuk. Maar hij houdt van Frida, ondanks zijn avontuurtjes. Op andere vlakken blijft hij haar steunen waardoor ze uiteindelijk haar problemen overwint.

"Diego en ik zijn verbonden door een elastiek. Dat wordt uitgerekt tot het te strak staat en dan trekt het ons weer naar elkaar toe"

Een mooi boek over een krachtige vrouw, geschreven in een fijne stijl. En er zit genoeg in om te bespreken met de leesclub.

Meer recensies van Marina67