Filmisch

Marina67 02 december 2019
Tijdens het lezen van dit dikke boek dacht ik regelmatig dat ik een een film bevond. Het boek is geschreven in een vlotte stijl die maakte dat ik voor me zag wat er gebeurde.

Er zitten verschillende lijnen in dit boek. We volgen Pelgrim, die verschillende identiteiten heeft. Hij is een afgezwaaide medewerker van de Amerikaanse veiligheidsdienst en heeft heel wat meegemaakt. Hij wil een rustig leven leiden maar door een moord die plaatsvindt in New York is hem dat niet gegund en moet hij weer op missie.
Daarnaast volgen we een jihadist, genaamd de Saraceen. Een zeer zwaar geradicaliseerde moslim die een duivels plan smeedt.
En er is een moord in Turkije die uitgezocht moet worden.
Op meesterlijke wijze vervlecht Hayes deze verhaallijnen, waarbij ook zaken uit het verleden van Pelgrim van belang blijken.
Verder is er weinig te vertellen omdat het al gauw spoilers worden.

De hoofdpersoon waarschuwt na het eerste deel de lezer . "Ik ben bang dat wat volgt niet aangenaam is. Als je rustig wilt gaan slapen, als je naar je kinderen wilt kijken met de gedachte dat er een kans is dat hen een betere wereld te wachten staat dan die wij achterlaten, is het misschien beter geen kennis met hem (de Saraceen) te maken" Deze waarschuwing is geheel op zijn plaats.

Hier en daar vond ik het verhaal wat ongeloofwaardig en een paar scènes hadden van mij korter gemogen. En het einde vond ik wat afgeraffeld. Dat is jammer na ruim 700 pagina's. Maar één van de motto's van Pelgrim is "Als je vrij wilt zijn hoef je alleen maar los te laten" en dat is uiteindelijk wat hij zelf ook doet.

Voor mij 4,5 ster

Meer recensies van Marina67