En zwaar thema met humor beschreven

Marina67 26 juni 2019
Dit boek gaat over Diego, een Italiaanse advocaat van 46 die in een depressie belandt..
Hij gaat in therapie en zo lezen we over zijn ontwikkeling van een onbezorgd kind tot een depresssieve volwassene.
De therapie helpt hem niet, hij begint pas ui zijn depressie te raken als hij in de praatjeswinkel van Massimiliano terecht komt. Diego besluit het over een andere boeg te gooien en de weldoener te gaan uithangen voor zijn dierbaren. Met Massimiliano en Giannandrea, een andere depressieveling , maakt hij voor ieder van zijn dierbaren een plan. Dat pakt hier en daar niet helemaal uit als gewenst, maar uiteindelijk komt alles goed, is de depressie verslagen en overwint de liefde.

Dit klinkt allemaal aan de ene kant zwaar en aan de andere kant zoetsappig, maar het verhaal is met vaart geschreven en Diego heeft veel zelfspot. Dit maakt het tot een fijn boek . Ik heb er af en toe hard om gelachen, en er staan hier en daar mooie levenswijsheden in.

"Lekker belangrijk" is de indicator van een gebrek aan respect voor jezelf en je naasten. Hoe vaker je in de loop van de dag 'lekker belangrijk zegt of denkt , hoe dichter je bij de rand van zelfvernietiging bent". '

"Dat is nu de welzijnsmaatschappij; iedereen houdt van winnaars die uit elke porie efficiƫntie ademen, een keurige rij fosforescerende tanden hebben, tien jaar jonger lijken dan ze zijn en de achternaam van hun huisarts niet eens kennen"

Voor mij 4 sterren.

Meer recensies van Marina67