No shit Sherlock!

Een nieuwe Mark Tijsmans, dat klonk mij natuurlijk als muziek in de oren! Ik verwachtte best wel veel van dit boek. En het heeft zeker al mijn verwachtingen waargemaakt!

Het begint allemaal heel mysterieus. Servaes, degene die het verhaal verteld, begint met een terugblik op zijn leven met zijn leermeester Vergilius en wat hij allemaal aan hem te danken heeft. Het blijf eventjes een beetje vaag waar het verhaal naar toe wil. Er worden wat personages geïntroduceerd en er wordt een setting geschetst. Dat was even schakelen. Maar komt na een bladzijde of 10 helemaal goed. Dan zit je helemaal on het verhaal.

Het speelt zich af in de Middeleeuwen, op het kasteel van Graaf Constantijn. Daar gebeuren allemaal bizarre zaken en gaan er een aantal mensen dood onder verdachte omstandigheden. Vader Vergilius, een priester, wordt aangesteld om het een en ander te onderzoeken en op te helderen. En dat is nog niet zo makkelijk. Er bemoeien er zich namelijk nog een stel kinderen tegenaan die ook op het kasteel wonen. Cas en Fran, de vrienden van Serveas, beide werkzaam op het kasteel. Samen met Servaes en Vader Vergilius zoeken ze alles tot de bodem uit. En de ontknoping van dit mysterie zal je zeker gaan verrassen. Dit verhaal zit namelijk erg goed in elkaar. Bladzijde voor bladzijde ontknoopt zich een familiegeheim, waar je steeds meer van wilt weten. Het boek was ook uit voordat ik er erg in had. Ik ben er echt doorheen gevlogen.

De personages hebben echt karakter. Ze komen tot leven voor je ogen. Het maakt niet uit welke rol ze spelen, ze zíjn er.
Vader Vergilius vond ik het leukste personage. Hij is een beetje een combinatie van Sweeney Todd en Sherlock Holmes,met bijbehorende droge humor, slimmigheid en directheid in de vorm van een geestelijke. Heel vermakelijk!
Hoewel dit boek zich afspeelt tijdens de Middeleeuwen, doet het erg modern aan. Je bent echt in jaar 1299, want zodra je begint te lezen is dat gewoon zo,je ziet het helemaal voor je. Maar toch voelt het ook alsof de personages ook in deze tijd hun avontuur zouden kunnen beleven.
En dat komt echt door de schrijfstijl van Mark Tijsmans. Beeldend, filmisch met een eigen stijl. Je kan het eigenlijk nergens mee vergelijken. Als je 'Het Geheim Van Te Veel Torens' hebt gelezen, snap je precies wat ik bedoel.

Ik heb echt genoten van De knaap, de knecht, de meid, de moord. Weer een parel die kinderboekenland rijk is. Ga het lezen!!

Meer recensies van Marissa (@tanteboekie)