Mega aanrader !

In dit nieuwe boek van Efua Traoré reizen we wederom af naar Nigeria. Naar Lekki om precies te zien. Kuki komt hier terecht nadat haar moeder met haar nieuwe man gaat samenwonen. Ze voelt zich nog niet thuis in haar nieuwe huis en ook niet op school, waar de bazige Moji haar het leven zuur maakt. Ze ontdekt een verlaten strandhuis vol schaduwen en schelpen. Daar ontmoet ze Enilo, een meisje dat in het verlaten huis lijkt te wonen.
Eindelijk een nieuwe vriendin! Maar is Enilo wel wie ze zegt dat ze is? Niks is wat het lijkt in dit bijzondere verhaal.

Toen ik dit boek voor het eerst zag was, werd ik enorm getriggerd door de cover. Die vind ik echt fantastisch en geeft perfect de sfeer van het verhaal weer.

Zodra ik begon met lezen werd ik direct het verhaal in gezogen. Een mysterieus verhaal, waar magie,werkelijkheid en Yoruba legendes met elkaar verweven worden. Het is beklemmend, tijdens het lezen heb je de hele tijd het gevoel dat er iets achterliggends is, maar je kan je vinger er niet op leggen. Het zo spannend en zit zo goed in elkaar, dat je niet kan stoppen met lezen.

Kuki maakt een enorme ontwikkeling door in dit verhaal. Van zielig gepest meisje, naar sterke chick die voor zichzelf op durft te komen.

Ik heb tijdens het lezen continu op het puntje van mijn stoel gezeten. Zeker toen de plottwist zich aandiende, tot aan het zenuwslopende einde aan toe, was ik geboeid en moest ik gewoon weten hoe het afliep. Het leek net of dat ik steeds sneller ging lezen. Het mooie afgeronde einde zorgde ervoor, dat ik dit boek met een gerust hart en met een zucht, dicht kon doen. Kuki heeft echt een plekje in mijn hart veroverd.

Het nawoord van Efua vond ik erg interessant en vond ik een goed beeld geven van de achtergrond van De vloek van de schelpen en dat ze schrijft als ode aan de volksvertellingen uit haar kindertijd. Heel waardevol dus.

Dit boek, vol met mythes, volksverhalen, woorden in het Yoruba(die achterin uitgelegd worden) en magie is echt iets waar ik heel blij van word. Ik hou hier zo van! En ik vond het zo goed! Ik had ook niet anders verwacht, gezien Efua's vorige boek. Wat ik ook echt fantastisch vond.

Echt een mega aanrader!

Meer recensies van Marissa (@tanteboekie)