Koning Keizer Admiraal der plotwendingen

Monsters & Mislukte Superhelden. Een boek waarvan ik enorm positief getriggerd werd door de synopsis en de cover. Want wow, kijk hoe gaaf!

Het vlot geschreven verhaal maakt gelijk nieuwsgierig. Dankzij de afwisseling van nieuwsberichten en wisselend perspectief onder personages wordt het een interessant verhaal om te lezen, wat dankzij de korte hoofdstukken je ook wat makkelijker gemaakt wordt.

Je zou kunnen zeggen dat dit boek in drie delen verdeeld is. Een voordat, een tijdens en een daarna. Waar het verhaal begint met een pestkoppen thema met een rauw randje, krijgt het verhaal een enorme twist tijdens wat de schrijver Het Voorval noemt. Dit voorval is echter de Koning-Keizer-Admiraal onder de plotwendingen. Want als je voor dit voorval dacht te weten welke kant het verhaal dreigt op te gaan kom je bedrogen uit. Dit was voor mij echter zo'n enorme what the f@k -tor, dat ik het boek dicht heb gedaan en maar even op de instagram pagina van de schrijver ben gaan researchen. Dankzij een aantal waarschuwingen en opmerkingen van zijn kant te hebben gelezen, wist ik dat dit precies de bedoeling was. Het feit dat ik zo verrast was door deze twist in het verhaal komt puur omdat ik altijd blanco in een verhaal stap. Om het helemaal spoilervrij te beleven. Al was dat in dit geval misschien niet zo handig ...

Maar na een beetje bekomen te zijn van de 'schrik', las ik weer verder en kwam ik erachter dat eigenlijk best wel een tof verhaal is. Niet voor iedereen weggelegd, want dit boek is echt niet voor tere zieltjes. Maar als kind had ik dit zeker weten echt heel tof gevonden. En een van mijn eigen kinderen, die zonder knipperen naar de meest enge dingen kijkt, vind ik er ook wel een kandidaat voor.

Naarmate je verder leest, vallen er een heleboel dingen op zijn plek. De schrijver heeft zich een beetje laten inspireren door Stranger Things en, door mijn grote voorliefde voor actie films, vond ik er ook wel wat The Suicide Squad in terug. Het monster en het superhelden element uit de titel worden verweven door het verhaal en worden steeds duidelijker naarmate je richting de ontknoping gaat. Dat trouwens eindigt met een cliffhanger.

Een boek voor 10+

Meer recensies van Marissa (@tanteboekie)