Geweldig avontuur !

Marissa (@tanteboekie) 11 september 2023
Susanne vroeg mij, bijna een jaar geleden.., of ik haar boek wilde lezen. Niet alleen omdat ze graag wilde weten wat ik van haar boek vond, maar vooral omdat ze graag wilde dat ik als autist een mening wilde vormen over haar Skip.

Dat was achteraf gezien ook een van de redenen waarom ik zo lang heb gewacht met het lezen van dit boek. Ik wilde met een zo goed mogelijk werkend autistisch brein een mening vormen over dit boek. Helaas duurde het nogal lang voordat dat brein een beetje meewerkte.

Skip, de elfjarige hoofdpersoon, wordt nergens als autist omschreven. Dat maakte het voor mij extra interessant. Vanaf het begin relateerde ik me enorm aan Skip. Ik vond zijn struggles en hoe hij wordt omschreven en beschreven heel realistisch en herkenbaar. Skip, met zijn autistische recht door zee kinderlogica, is een personage waar ik mezelf, als mede autist enorm mee aan kan linken. Ik herkende veel van hem in mezelf.

En dat is fijn, want het is prettig om boeken te lezen over kinderen waarin je je herkent. Al ben ik natuurlijk niet echt de doelgroep met mijn bescheiden 37 jaar, ik vond het wel heel verfrissend en leuk om eens een boek te lezen met een hoofdpersoon zoals ik. Waar het gedrag van Skip nergens overdreven wordt,maar wordt gekoesterd en er mag zijn. Waar er grappen worden gemaakt en een hoop plezier! Met af en toe een beetje sturing van buitenaf, van vader of beste vriend Freddy.

Maar wat vond ik nou van dat boek? Echt fantastisch! Het is vlot geschreven, hartstikke spannend en meeslepend en leest alsof je een film kijkt. Echt heel erg leuk gedaan. Dit verhaal speelde zich echt af in mijn hoofd. Het was grappig, spannend en herkenbaar tegelijk. Alles wat een goed boek moet hebben.

Alleen, en dat is na een beetje onderzoek geen populaire mening, vind ik dat dit boek een veel toffere cover verdiend. Ik vind hem een beetje meh. Hoewel het er prima qua verhaal bij past, vind ik het echt geen recht doen aan het verhaal zelf.Niet lullig bedoeld! Illustraties in het boek vond ik wél leuk. Maar dit is een typisch gevalletje don't judge a book by it's cover. Echt een mega aanrader!

Meer recensies van Marissa (@tanteboekie)