Op vakantie in Griekenlandsie in je Pokémon onesie

Rugzwemmen. Een geweldig boek over Noor.Een heerlijk eigenwijze en sarcastische puber, wat eigenlijk een verdrietig meisje is dat het gevoel heeft het nooit goed te kunnen doen voor haar ouders.

In de kinderwagen ging Noor al mee naar demonstraties voor het klimaat. Maar nu ze op de middelbare school zit, is ze helemaal klaar met de spandoeken en de sombere nieuwsberichten. Alleen in het water kan ze de zorgen van zich af laten glijden. Met vage cursussen, spirituele stenen en een zomerkamp proberen haar ouders haar op te vrolijken, maar Noor trekt liever haar eigen plan. Terwijl haar vriendinnen naar de zon vliegen, trekt zij er in haar eentje op uit. Zo leert ze de eigenwijze Tim beter kennen en ontdekt ze dat er genoeg is om blij van te worden, ook in tijden van hittegolven, overstromingen en ouders die denken dat ze wel weten wat goed voor je is.

Dit boek is dé perfecte leestip voor de zomervakantie als je het mij vraagt. Alles wat een goed jeugdboek moet hebben zit er namelijk in : Een beeldend verhaal dat vanaf de eerste bladzijde al lekker wegleest, een goed en belangrijk thema als onderwerp wat aansluit bij deze tijd en de doelgroep (klimaatverandering, op zoek naar jezelf) , het is grappig en herkenbaar, verteld alleen maar hele waarheden en gevatte rake opmerkingen die je niet anders dan kan laten nadenken over bepaalde zaken en zorgt ervoor dat je het boek nadat je het uit hebt gelezen nog lang in je hoofd blijft hebben. Het zou zo echt gebeurd kunnen zijn.

Het is namelijk een zinderend meeslepend verhaal, dat een enorme eye-openener is. Ik blijf bewust vaag, omdat ik vind dat je dit verhaal zelf moet beleven. Maar als je het mij vraagt is dit echt een dikke aanrader.

De cover van het boek had van mij wel iets aantrekkelijker gemogen. Maar nadat ik het boek uit had snapte ik de keuze direct. Je snapt gelijk wat het betekent. De keuze van mijn foto heb ik daar ook op gebaseerd. Ik wilde eerst een leuke passage uit het boek quoten wat er mee te maken heeft, maar ga dat maar lekker zelf ontdekken !

Echt een enorm goed boek dat je zeker moet gaan lezen!

Meer recensies van Marissa (@tanteboekie)