Liefdesverhaal met een historisch randje

marjolein0404 05 januari 2020
Een waargebeurde liefdesgeschiedenis tussen René Descartes en het dienstmeisje Helena. Het boek oogt met de paarse en roze omslag ook echt als een liefdesverhaal. Door de omschrijving op de achterkant hoop ik op een gemakkelijk te lezen liefdesverhaal met een historisch randje.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Helena en leest, zonder wisselingen in tijd en perspectief, gemakkelijk weg. Het verhaal begint in 1635. Helena is een dienstmeisje voor een uitgever aan de Westermarkt in amsterdam. Ze is slim en leert zichzelf lezen door woorden in haar hand te schrijven. In hetzelfde pand logeert René Descartes. Ze krijgen e en verhouding die uitgroeit tot een langdurige liefde.

Het mooie van De woordeen in haar hand is dat het niet alleen een liefdesverhaal is, maar ook iets laat zien over de tijdsgeest van de Gouden eeuw. De moeite die vrouwen moesten doen om iets te leren, hun eigen geld te nemen, of überhaupt hun eigen beslissingen te nemen. Guinevere Glasfurd zet Helena neer als een sterke vrouw. Een vrouw die zoals, de moeder van Helena het treffend zegt, haar eigen weg moet vinden.

Meer recensies van marjolein0404