Vogeleiland: hoogtepunt van Marion Pauw

marjolein0404 06 augustus 2022
De thriller Vogeleiland is voor mij tot nu toe het beste boek van Marion Pauw: beklemmend en zo spannen dat ik het boek nauwelijks kon wegleggen. Ik vind het daarom niet zo gek dat Vogeleiland de Gouden Strop in 2022 won.

We houden van je. We missen je. Kom terug.
Het verhaal gaat over Marianne. Op haar vijftiende loopt ze van huis weg om nooit meer iets van zich te laten horen. Jaren later kampt haar zusje Nicole nog steeds met de verdwijning. In het boek Vogeleiland lopen verschillende tijds- en verhaallijnen door elkaar. Toch is dit niet verwarrend of vertragend. Het houd je op de één of andere manier in zijn greep.
De personages in Vogeleiland zijn knap uitgewerkt. Je krijgt het verhaal van verschillende kanten te lezen en kunt bijna met elk personage meeleven. De dader wordt door de schrijfkunsten van Marion Pauw een menselijk figuur. Dat maakt het verhaal heel indringend.
De beklemmende schrijfstijl doet mij ook denken aan het boek De avond is ongemak van Marieke Lucas van Rijneveld. Beide boeken gaan over een disfunctionerend gezin in de polder en hebben die beklemmende schrijfstijl waardoor je voelt dat het verhaal niet goed zal aflopen. En toch of juist daarom wil je verder lezen.
Ook heel bijzonder dat Vogeleiland zich in Nederland afspeelt. Een echte polder thriller die je niet meer loslaat.

Meer recensies van marjolein0404