Onderweg op de rivier

marjolein0404 11 november 2022
Het boek De rivier gaat over het leven van Dick Conant. Hij kanode in zijn eentje meer dan twintig jaar over de rivieren van Amerika. Tijdens zijn reizen ontmoette hij allerlei mensen, waaronder journalist Ben McGrath. Als Conant verdwijnt, gaat Ben MGrath op zoek naar de mensen wier leven Conant heeft geraakt. De rivier is een verslag van het opmerkelijke leven van Dick Conant.

Mijn eerste indruk van het boek De rivier is positief. Ik vind de collage waarmee de kaft is samengesteld erg mooi en het boek heeft een goede dikte. de tekst op de achterkant is beknopt; niet te uitgebreid. de quote en de kaart voorin vind ik een mooi begin van het verhaal. Ik keek daardoor uit om met Dick Conant die rivieren van Amerika te ontdekken.

Wat ik echt leuk vind aan het boek, is dat het verhaal eigenlijk niet een verslag is over het leven van Dick Conant. Ik werd namelijk ook meegenomen in de zoektocht van Ben McGrath en raakte, net als hij, geboeid door de ontmoetingen van Conant. Ben McGrath wisselt wel veel tussen verschillende perspectieven en ervaringen, waardoor ik het soms lastig vond om het boek te volgen. Ook blijft het boek vrij aan de oppervlakte. Ik had graag meer op één standpunt in willen zoomen, bijvoorbeeld de scripts van Conant of de gedachtegang van de schrijver. Mijn beeldvorming over Dick Conant vind ik dank ook lastig: is Dick Conant een dakloze of een avonturier op reis? Conant is in ieder geval een sympathiek persoon met een opmerkelijk levensverhaal.

Meer recensies van marjolein0404