Vakantiegevoel met Eilandgasten

marjolein0404 26 oktober 2019
In het boek Eilandgasten worden losse verhalen aan elkaar geregen door het verblijf van verschillende gasten in het vakantiehuis de Duinroos. Het boek is geschreven door de Nederlandse schrijfster Vonne van der Meer. Zij werd geboren op 15 december 1952 in Eindhoven. Na het volgen van de regieopleiding aan de Theaterschool in Amsterdam, schreef zij verschillende toneelstukken en verhalenbundels.

Recensies van de Volkskrant en Groene Amsterdammer prijzen Vonne van der Meer om haar subtiele schrijfkunst. Critici noemen haar verhalen in Eilandgasten vrome sprookjes, waar de uitbarsting of de barst in de vaas mist. Ik ben benieuwd!

De kaft van Eilandgasten toont het strand en de zee wat bij mij meteen voor een vakantiegevoel zorgt. Eerst wordt de Duinros zomerklaar gemaakt door de werkster. Haar beschouwingen lopen als een rode draad door het verhaal. Ze zorgen ervoor dat je, je zelfs als lezer welkom voelt in het vakantiehuis. Dan arriveren de gasten, soms voor een week, soms voor langer. Elk met hun eigen verhaal dat verzorgd door de schrijfster wordt neergezet. Toegegeven af en toe mis ik daardoor een beetje de spanning of wrijving in het verhaal. De stijl net iets te netjes. Het verhaal kabbelt voor als een lang gestrekte zomer. Eindconclusie: een tikkeltje zoet, maar dat is niet erg voor een zomerverhaal over Vlieland.

Meer recensies van marjolein0404