Een heerlijk vijfde deel

Marleen 21 februari 2023
Allereerst, ik vond het echt een feestje om weer terug te zijn. De sfeer zit er supergoed in en het voelt alsof je helemaal niet weg bent geweest. Ik heb de voorgaande delen niet altijd met enorm veel plezier gelezen, maar dit was echt een heerlijke afsluiter. Alle personages komen voorbij, ze krijgen (bijna) allemaal een mooi einde, maar tegelijkertijd heb je de welbekende drama die een mooie draad door het verhaal vormt. Het is wederom een perfect small town (of eigenlijk island) feelgood, precies zoals we van Colgan gewend zijn en waar je absoluut je hart bij kunt ophalen.

Na vier delen kan het soms best wel lastig zijn om weer iets nieuws te bedenken, zeker als je ook andere series in dezelfde sfeer schrijft. Maar Jenny Colgan krijgt het gewoon voor elkaar om elke keer weer een nieuwe twist en een originele draai aan het verhaal te geven. Natuurlijk is niet alles nieuw, maar het blijft spannend en origineel genoeg om je de hele tijd hooked te laten zijn. Ik vind vooral de verhaallijn van Saif en Lorna echt heel erg tof en die stukjes heb ik vooral verslonden.

Maar hallo, dit boek wordt neergezet als het laatste deel, maar dat kan echt niet hoor. Ja, het is een fijne afsluiter, maar ik ben met vragen achtergebleven. Ik wil meer weten, ik wil nog meer en nog een keer met deze personages meeleven. Vooral het einde van twee personages (sorry, dit kan ik niet prijsgeven zonder te spoilen, maar DM me maar als je het gelezen hebt) vond ik echt niet bevredigend. I WANT MORE! Dus hopelijk komt Colgan toch nog terug op haar beslissing en komt er gewoon nog een 6e deel (of in ieder geval een novelle).

Voor de fans is dit een heerlijk zesde deel. Je kunt je heerlijk verliezen, zult de tijd ongetwijfeld even helemaal uit het oog verliezen en het is fijn om oude bekenden weer eventjes te zien. Dikke aanrader, dus!

Deze recensie verscheen eerst op www.favoritez.nl.

Meer recensies van Marleen