Goed doordacht en een prima debuut

marleest4 21 maart 2024
3,5⭐️

Toen ik het boek Anna O. voor het eerst in handen kreeg en de flaptekst las, was ik bang een verhaal te gaan lezen vergelijkbaar met De Stille Patiënt van Alex Michaelides. Om anderen die hier bang voor zijn vast gerust te stellen: Blake heeft echt een eigen verhaal neer weten te zetten.

Een verhaal waarin iedereen zich verdacht gedraagt of verdenking naar zich toe geschoven krijgt door de schrijfstijl van Blake. Wie wie is dat mag je zelf bepalen door het boek te lezen ;)
Blake heeft een ingenieus plot geschreven dat zich stukje bij beetje ontvouwt en een aantal mooie twists maakt. Steeds blijf je als lezer nieuwsgierig hoe de puzzelstukjes in elkaar zullen vallen.

Toch kreeg het boek me niet echt in zijn greep. De hoofdstukken zijn ontzettend kort en hoewel dat vlot leest, brak het voor mij ook regelmatig de spanningsboog. Ze hadden wat langer gemogen; zeker als bij hetzelfde perspectief gebleven wordt. Daarnaast merk je dat er in dit debuut nog gezocht wordt naar waar geef ik een scène meer ruimte in de tekst en wanneer kan het korter? Wat mij betreft zijn hier nu nog niet altijd logische keuzes in gemaakt, waardoor ik met momenten afgeleid was omdat iets te lang doorging en ik soms ook terug moest bladeren omdat ontwikkelingen ineens wel heel snel gingen.

Ontwikkelingen die overigens wel heel goed doordacht in elkaar zitten. Je kunt zien dat Blake veel onderzoek heeft gedaan naar de fysiologie en psychologie van de slaap en naar (behandeling in) psychiatrische inrichtingen. Heel interessant! Deze informatie weet hij toegankelijk op te schrijven en te vervlechten in de fictie.

Zou ik een nieuw werk van Blake lezen? Ik zou me er zeker weer voor interesseren en ben benieuwd hoe deze auteur zich gaat ontwikkelen! Wel zou het voor mij dan een heel nieuw verhaal met nieuwe personages mogen zijn; wie weet wel een spannend plot dat zich afspeelt in een psychiatrische inrichting? Ik heb het gevoel dat Blake over dat thema nog de nodige informatie achter de hand heeft!

Meer recensies van marleest4