Het zou verplichte literatuur voor iedere Nederlander mogen zijn

marleest4 28 april 2024
Dank Roxane van Iperen dat je dit verhaal vertelt. Zo'n belangrijk verhaal dat overal heen geschreeuwd zou moeten worden.

Niet eerder las ik een boek over de tweede wereldoorlog dat zo compleet was in het beschrijven van het net dat zich om de Joodse gemeenschap sluit vanaf de laatste jaren voor de oorlog tot aan de bevrijding. Omdat het boek een waargebeurd verhaal vertelt, is het mijns inziens van groot belang om gedetailleerd en zo min mogelijk gekleurd te zijn in wat je schrijft.

Van Iperen is daar uitstekend in geslaagd en met haar neutrale, recht voor zijn raap bewoordingen dringen de achterliggende implicaties van wat ze beschrijft als ijskoude dolksteken tot je door. De pijnlijke beschrijvingen van onze uitstekende administratie en infrastructuur waardoor in Nederland heel efficiënt heel veel Joden hun dood in zijn gejaagd. Ik ben geschrokken en voel me beschaamd dat onze netjes-volgens-de-regels-cultuur ervoor heeft gezorgd dat in Nederland in 26 maanden 76% van onze Joodse bevolking op transport werd gesteld (tegenover bijvoorbeeld ongeveer een kwart in Frankrijk).

Ze schrijft meeslepend en houd je aan het boek gekluisterd, waarmee ze je dwingt tot lezen van de verschrikkingen die hebben plaatsgevonden. Wegkijken is geen optie! Dit verhaal en de verhalen van zoveel anderen om hen heen verdienen onze onverdeelde aandacht.

Het is echt in romanvorm geschreven, in dien zin dat het heel verhalend is en je als lezer een band opbouwt met de "personages". Er worden veel feiten beschreven, maar nergens wordt het te droog of minder toegankelijk, waardoor het leesbaar is voor het grote publiek dat dit boek verdient.

Chapeau! 't Hooge nest had geen betere nieuwe eigenaar kunnen treffen!

Meer recensies van marleest4