Goed onderwerp, matige vorm

marleest4 30 april 2024
Dit boek was mijn eerste kennismaking met het werk van Abigail Dean en na diverse enthousiaste reacties over haar vorige boek, Meisje A., was ik hier erg benieuwd naar. Helaas heeft dit boek me niet echt kunnen overtuigen.

In het boek wisselen diverse perspectieven en tijdsprongen zich af. Door de duidelijke markering per hoofdstuk is het goed te volgen, maar het geheel doet wel wat chaotisch aan. Al in het begin lees je twee perspectieven op Dag één die duidelijk maken dat er meerdere belevingen van de dag zijn en wat je direct nieuwsgierig maakt naar hoe die dag nu echt is gelopen.

En langzaam maar zeker kom je daar meer over te weten, maar wat mij betreft iets te langzaam. Tot de helft van het boek wordt zo'n beetje alles in het midden gelaten en hoewel ik snap waar de auteur vandaan komt, werkte het voor mij niet. Tegen de helft ging ik me er vooral aan ergeren.

Gelukkig werden er vanaf dat punt ook langzaam meer antwoorden gegeven, maar toen werd het ook wel weer wat voorspelbaar. Dit boek kon het voor mij niet snel goed doen..

Ben ik alleen maar teleurgesteld? Nee, dat ook zeker niet. Het gekozen onderwerp wordt goed belicht, de schade van fake news ontzettend raak beschreven en de toevallige (positieve of ongelukkige) keuzes of gebeurtenissen kunnen iemands lot bezegelen of veranderen. Uitstekende thema's waarin Dean laat zien dat ze de kern vat, maar de vorm had van mij anders gemogen.

Meer recensies van marleest4