Mijn favoriete boek van 2020

marloes-bouma 13 januari 2021
Het boek heb ik in december 2020 uitgelezen, maar i.v.m. drukte werk nooit een recensie hierover geschreven. Nu een dikke maand verder, leeft het boek nog steeds in mijn hoofd en dat wil wat zeggen over het boek in positieve zin.

Het boek heeft mij zeer verrast. Ik lees voornamelijk pittige thrillers, maar dit boek bleef mij aantrekken. Ik ben niet gevoelig voor 'hypes' of lovende recensies. En ik kan niet uitleggen waarom het boek zo'n aantrekkingskracht had.

In november heb ik het boek geopend op mijn e-reader en gelijk vanaf het eerste hoofdstuk pakte het mij. Ik waande mij gelijk in die wereld van de bergen. Ik zag dat meisje daar zitten bij haar moeder met al die bloemen.

Wat ik eerder schreef, het boek zit nog in mijn hoofd. De afgesloten wereld in de bergen en de sfeer die daarbij hoort is zo voelbaar, bijna tastbaar. Complimenten voor de auteur hoe zij lezers hier zo in weet te betrekken.

Daarbij zitten de verhaallijnen ook goed in elkaar. Er zit een fijne opbouw in en het einde was voor mij een grote verrassing. Ik had gelijk mijn vermoedens, misschien ook omdat de auteur de lezer die kant op wilde sturen, maar ik zat er compleet naast. Ik ervaar het als zeer prettig wanneer een auteur mij kan overrompelen.

Er komen diverse thema's in naar voren die ik in eerste instantie vergezocht vond, maar nu vooral in het einde van het boek passen als een puzzel. Thema's als verwaarlozing, moederliefde, WO2, vertrouwen, familie(geheimen), verkrachting, moord en nog veel meer.

Al met al een aanrader! Het schommelt tussen een thriller en een roman. Ik beloof je, je zal niet teleurgesteld worden. Voor mij was het 't beste boek van 2020.

Meer recensies van marloes-bouma