Nog lange niet

Marloes 08 juni 2020
Het heeft anderhalf jaar geduurd, maar Helen Grace is terug, en hoe! In ‘Nog lange niet’ moet een zaak worden opgelost die begint met dreigtelefoontjes die slechts een minuut duren. Het enige wat de stem aan de telefoon zegt is ‘Je hebt nog een uur te leven.’ Een gruwelijk doodsvonnis en wanneer er meerdere doden te betreuren zijn, begint Helen Grace met haar team aan een race tegen de klok. De zaak lijkt verband te houden met een zaak uit het verleden, maar het precieze verband is onduidelijk en de moordenaar is ongrijpbaar en blijft de politie telkens een stap voor. Zullen er nog meer slachtoffers vallen en zo ja, wie is de volgende?

Vanaf het begin zit het tempo er goed in en dat zwakt ook niet af gedurende het boek. Door de korte hoofdstukken, snelle schrijfstijl, wisselende perspectieven en het gebruik van ijzingwekkende flashbacks is dit boek een echte pageturner. Het is vrijwel niet aan de kant te leggen en zorgt er op verschillende momenten voor dat je op het puntje van je stoel zit - blok in ieder geval voor de laatste 100 pagina’s je agenda maar volledig! In dit deel is Helen Grace meer gefocust, stabieler en minder impulsief dan in eerdere boeken en het was eigenlijk wel een verademing om ook eens over deze meer evenwichtige kant van haar karakter te lezen! Desondanks gebeurt er genoeg, andere personages zorgen wel voor opschudding en ook de ontwikkelingen in haar privéleven staan niet stil.

Wanneer er schot in de zaak komt, blijken alle details die in het boek genoemd worden belangrijk te zijn, volgt er weer een kat-en-muisspel dat zo typerend is voor de boeken van Arlidge en komen er verschillende goede plotwendingen voor in het verhaal - al vond ik ze niet allemaal even onvoorspelbaar. De spanning sluimert af en toe, maar bereikt uiteindelijk een hoogtepunt en ik kan alleen maar zeggen dat ik dit weer een ontzettend goed deel in de serie vond! Sommige personages zijn nog deels een raadsel voor me en ik hoop dan ook dat er nog veel meer boeken zullen verschijnen, want ik heb er nog lang geen genoeg van. ‘Nog lange niet’ is een echte must-read voor alle fans van Arlidge!

4.5⭐️

Meer recensies van Marloes