Fijn begin van een nieuwe serie!

Marloes 12 augustus 2020
Vijftien jaar geleden ontmaskerde Kate Marshall een seriemoordenaar, de Kannibaal van Nine Elms, wat ze bijna met haar leven moest bekopen. Het kostte haar wel haar carrière als veelbelovend rechercheur en ze bleef getraumatiseerd en vernederd achter. In het heden doceert ze criminologie aan de universiteit, wanneer een echtpaar contact met haar opneemt met de vraag of zij de verdwijning van hun dochter wil onderzoeken, omdat de politie de zaak niet wil heropenen. Ze duikt weer in de zaak van de Kannibaal, nu in een nieuwe rol, en tegelijkertijd lijkt er een copycat-moordenaar actief te zijn. Ooit was Kate het beoogde vijfde slachtoffer, moet zij nu weer vrezen voor haar leven?

In ‘Zonder gezicht’ speelt niet Erika Foster de hoofdrol, maar maken we kennis met een nieuw personage: Kate Marshall. Ook zij heeft een getroebleerd verleden, wat een interessant achtergrondverhaal meebrengt (al ben ik nu wel érg vaak in thrillers tegengekomen dat een personage kampt met alcoholproblemen), en ik vind haar een fris en interessant karakter. Haar assistent, Tristan, speelt ook een grote rol in het verhaal, maar over hem kom je vrijwel niks te weten. Ik hoop dan ook dat zijn personage in vervolgdelen verder uitgewerkt wordt!

Door het explosieve begin zat ik direct helemaal in het verhaal en wanneer er geschakeld wordt naar het heden, zijn er voldoende losse eindjes om het spannend te houden. Het verhaal is goed opgebouwd, bij vlagen gruwelijk en het leest vlot, zowel door de schrijfstijl van Bryndza als door de wisselende vertelperspectieven, die het verhaal interessant maken en vaart meegeven. Ik vond het leuk om een zaak eens vanuit een ander perspectief te bekijken, ook al heeft Kate natuurlijk minder bevoegdheden dan een rechercheur en vindt ze dat vooral zelf af en toe frustrerend. Het einde verloor voor mij alleen wat geloofwaardigheid, omdat er wel erg veel actiescènes achter elkaar gezet worden die soms puur voor de actie ingezet lijken te zijn, terwijl ook wat puzzelstukjes wel erg toevallig in elkaar vallen. Maar dit is zeker een fijne, meeslepende thriller en ik ben benieuwd naar de verdere avonturen van Kate!

3.5-4⭐️

Meer recensies van Marloes