Van Amsterdam naar Batavia

Marloes van Driel 30 oktober 2020
In het boek ‘Tropenbruid’ van Susan Smit maakt de lezer kennis met weesmeisje Anna uit Amsterdam. De toekomst die wordt geschetst in het weeshuis is niet de hare. Anna wil een groots leven. Dit leven wordt haar voorgeschoteld wanneer haar oog valt op een advertentie van Willem, een Nederlandse man woonachtig in Nederlands-Indië. Als Willem Anna kiest als zijn bruid, kan haar leven beginnen.

“We denken dat we kunnen bepalen of iets goed of slecht is, of we iets wel of niet hadden moeten doen, of het een teleurstelling of een zege is. De waarheid is dat we het niet weten. Wat geluk was, bepaal je achteraf.”

Het leven in Batavia is absoluut niet zoals verwacht. Het huwelijk met Willem stelt weinig voor. Ook de verhoudingen in haar nieuwe thuisland kan Anna maar moeilijk plaatsen en accepteren. Dit alles zorgt ervoor dat ze grip verliest. En zo tuimelt Anna in een donker gat.

Susan Smit heeft een mooi verhaal weten neer te zetten waarin de lezer een redelijk beeld krijgt van een stukje geschiedenis. Van echte diepgang is geen sprake, maar met beeldende zinnen en een vlotte schrijfstijl is dat ook zeker niet altijd nodig.

Meer recensies van Marloes van Driel