Innerlijke strijd en geheimen, en dat op een cruiseschip

MarloesN 09 oktober 2019 Hebban Recensent
Landon a.k.a Nova is lid van The Renegades, een stuntteam dat hij samen met onder andere Wilder (deel 1) en Rebel (deel 3) vormt. Samen maken ze een reis aan boord van een cruiseschip, waar ze studeren én stunten. The Renegades zijn drie maanden op het cruiseschip als Rachel arriveert, de vriendin en kamergenoot van Leah. Maar ze is ook de ex van Landon. Hij krijgt de kans in zijn schoot geworpen om haar terug te winnen, maar lukt hem dat ook?

Hoewel ‘Nova’ als stand alone te lezen is, mis je enorm veel voorinformatie als je niet eerst ‘Wilder’ leest. ‘Landon’ gaat namelijk verder waar het verhaal van Paxton Wilder en Leah geëindigd is. Je hoeft deze personages dan ook niet te missen, ook al blijven ze iets meer op de zijlijn. Tegelijkertijd heb je in ‘Wilder’ al iets van het verhaal van Landon en Rachel meegekregen en dat zorgt er ook voor dat je door wilt ‘Nova’. Want wat is er nu echt gebeurd? En bestaan er tweede kansen in de liefde?

Ondanks de spanning van twee ex-geliefden die op een cruiseschip elkaar niet kunnen ontwijken ook al wil Rachel dat ontzettend graag, is ‘Nova’ in het geheel de minste van de drie delen over The Renegades. Landon is als personage minder goed uitgediept en lijkt in karakter iets te veel op Wilder. Pas later in het boek krijgt hij meer zijn eigen stem en leer je hem beter kennen als persoon. Dan blijkt hij wel degelijk meer te zijn dan alleen een huls en heeft hij op een mooie manier oog voor de schoonheid van Rachel: ‘De jaren die ik had gemist, hadden van de schoonheid die ze als tiener als was een spectaculaire vrouw gemaakt’ (p. 81).
Ook Rachel blijft oppervlakkig in het begin, vooral omdat ze niet het achterste van haar tong laat zien in het verdriet dat ze met zich meedraagt vanwege de eerdere relatie met Landon. Dat is begrijpelijk, want zo netjes heeft Landon haar niet behandeld. Gelukkig heeft deze jongen echt een lieve kant die hij (soms iets te) graag aan haar laat zien. Rachel verzet zich ertegen, terwijl ze tegelijkertijd weet wat ze wil. 'Op dat moment was hij Landon geweest en waren we wij geweest en had het allemaal zo makkelijk geleken om de draad weer op te pakken' (p.56). Maar vaker botsen Landon en Rachel met elkaar, vanwege hun koppige en standvastige karakters. Ze hebben duidelijk een andere chemie dan Paxton en Leah, en dat is dan wel weer mooi.

Het centrale thema van alle Renegades-boeken is natuurlijk de liefde, maar ook in ‘Nova’ vormen innerlijke strijd en geheimen voor elkaar mooie thema’s om je als lezer in mee te laten voeren. Beetje bij beetje voel je ook als lezer het gemis dat deze twee personages voelen, mede door de gedachtes die Rebecca Yarros schuingedrukt in het boek heeft gestopt. Je begint te begrijpen hoe Landon en Rachel de wereld zien, hoe ze allebei hun eigen keuzes hebben gemaakt en waar ze nog mee worstelen. Net als in ‘Wilder’ dragen ze beide een eigen geheim met zich mee dat te groot is voor hun allebei. Dat moet dus wel tot een harde klap leiden! Pak dit boek daarom lekker op en laat je gewoon maar meevoeren in de stevige relatie tussen Landon en Rachel.

Meer recensies van MarloesN