niet overdreven spannend, wel interessant

MarlousDemian 05 mei 2024
Via de World of Thrillers boekenclub kreeg ik de mogelijkheid om Dag Een van Abigail Dean te lezen. Ik heb van tevoren hele wisselende verhalen gehoord over haar eerste boek Meisje A. Dit heb ik geprobeerd zo ver mogelijk weg te stoppen, omdat ik met een neutrale blik het verhaal in wilde gaan.
Het verhaal in Dag een gaat over een aanslag op een basisschool in het kleine stadje Stonesmere. Een schutter dringt tijdens een toneelopvoering de school binnen en opent het vuur. Leerkracht Ava en een aantal kinderen komen om het leven. Ook de schutter berooft zichzelf van het leven na deze gruwelijke daad.
Anders dan in de meeste thrillers ga je niet op zoek naar de dader / moordenaar, maar ga je op zoek naar het waarom. Wat is er gebeurd in de loop naar het geheel?
Getuige Marty verloor haar moeder, zelf was ze als gymdocente betrokken bij de school. Tijdens haar zoektocht krijgt zij steun van haar vriendin Leah.
Larkin is weduwe, vader van zoontje Kit, maar ook politieagent. Hij wordt op professioneel en prive getroffen in deze tragische gebeurtenis.
Trent onderzoekt het weer vanuit het oogpunt vanuit complotdenkers. Is het allemaal wel gebeurd en waarom duurt alles zo lang?
Abigail Dean heeft het verhaal in korte hoofdstukken verteld. Je leest als lezer het hele proces van de zoektocht naar de waarheid maar ook het rouwproces wat de hoofdpersonen meemaken. Het geeft ook weer hoe de verhoudingen in een kleine gemeenschap veranderen.
Het is een anders dan andere thrillers. Ik heb met interesse de verschillende visies in zo’n gebeurtenis gelezen. Zeker als je kijkt naar het issue complotdenken wat in deze huidige tijd heel actueel is.
Het was niet overdreven spannend, zeker niet slecht om te lezen. De schrijfstijl staat me dan ook zeker aan en Meisje A zal ik dan ook zeker zelf eerst lezen voor ik meega in de meningen over dat boek.

Dag Een krijgt daarom van mij gewoon drie verdiende sterren.

Meer recensies van MarlousDemian