indrukwekkend besef

MarlousDemian 05 mei 2024
Met de leesclub van de boekenreizigers mocht ik dit keer ‘Gesluierde jaren’ geschreven door Shohreh Feshtali lezen.
In dit waargebeurde verhaal neemt Shohreh Feshtali je mee in het leven van een zeventienjarige moslima dat geregeerd wordt door angst en machteloosheid in Perzie van sjah Mohammad Reza Pahlavi. Op het moment dat in 1979 de Islamitische Republiek Iran wordt uitgeroepen verandert dit verwesterde land in een land waarin razzia’s en openbare executies aan de orde van de dag zijn. Shoreh leert in het geheim de knappe TIam kennen. Ze moeten heel wat obstakels overwinnen / overbruggen om elkaar te zien. Tot het noodlot toe staat.
Het verhaal van Shohreh laat je als lezer meekijken in het leven van deze jonge mensen. Ik heb het verhaal tot op de laatste letter willen lezen. Het intrigeerde me en deed me doen beseffen wat de impact van andere culturen / godsdiensten heeft op leeftijdsgenoten. De vrijheid die je als jongere in dat soort landen niet zomaar hebt om te ontdekken in de wereld uit angst voor het regime wat er heerst. Het kan soms wat koeltjes overkomen als je het leest, maar toch liet het verhaal zijn sporen na. In het begin was het verhaal uitgebreider beschreven, naar het einde ging het ineens wat snel naar het einde te gaan. Hoe dan ook is het wel een aanrader om ook eens dit te lezen en dan te beseffen dat je misschien geluk hebt hoe je nu leeft, dat het ook anders kan. Er bestaat immers geen perfecte wereld.

Meer recensies van MarlousDemian