Mysterieus mooi

MarlousVisser 14 oktober 2023

Voor de leesclub van de boekenreizigers lazen we dit keer Nevels, geschreven door Marceline de Waard.

In Nevels, geschreven door Marceline de Waard lezen we het verhaal over broer Olaf en zus Fay die beiden anders kijken naar de zorg van hun moeder. De situatie tussen hen komt op scherp te staan als ze beiden anders kijken naar de mentale gezondheid van hun moeder.
Fay neemt het besluit om bij haar moeder in te trekken en haar te gaan helpen. Al heeft dit wel grote consequenties voor haar huwelijk met Frank.

Het boek is geschreven vanuit het ik perspectief van Fay. De andere personages leer je kennen via de gesprekken en verhalen van anderen.
Personages als Martje, de huishoudster die door haar warmte een bron van rust is in het leven van Fay. Maar ook Rodney die belangrijk is in het proces van ontwikkeling van Fay.
Nevels heeft een bijzonder iets. De oude volksverhalen en Keltische mythen die erin verwerkt zijn. De terugkerende nevels spelen ook een belangrijke rol in het verhaal.
Het verhaal is chronologisch opgebouwd met daarin nog terugblikken. De spanning blijft, doordat er geheimen zijn die ontraadseld moeten worden. Het verhaal werkt toe naar de climax / de verklaring van geheimen aan het einde.
De cursief gedrukte passages tussen de hoofdstukken zijn meer poëtisch geschreven en gedurende het verhaal wordt duidelijk wat de betekenis hiervan is.

De problematiek van een iemand in de familie die verward is kan binnen families de verhoudingen op scherp zetten. Dit is goed beschreven en kan in de werkelijkheid zeker zo zijn. Het verdriet van dochter Fay die haar moeder ziet wegglijden is op zo’n manier beschreven dat je het voelt.

Ik heb nevels ervaren als zeer prettig om te lezen. Ik houd vooral van de verwerking van de oude volksverhalen en Keltische mythen. Dat is voor mij in dit boek een belangrijk element waardoor ik het fijn vond om te lezen.

Marceline de Waard heeft een beeldende schrijfstijl die zeer aangenaam leest. De beelden die ontstaan tijdens het lezen zijn kloppend en ervaar ik als prettig.
Marceline de Waard heeft onder andere nog Thuisreis en Terugkeer, een schotse novelle gelezen. Nevels is haar 6de boek en zeker een aanrader om te lezen.

Meer recensies van MarlousVisser