Broederliefde is onverwoestbaar !

maryse 09 april 2024
Voer een bipolair personage op in een spannend boek en je hebt meteen de poppen aan dansen! En dat is net wat je wil, als auteur maar ook als lezer.
In 'Geen weg terug' gaat Iris op road trip door enkele Europese landen. De peuter achter in haar camper vertelt ons dat ze geen gewone reiziger is. Deze manische Iris maakt wilde plannen en gooit haar geld over de balk. Bijzonder is dat het spanningsveld waarin zij zich beweegt te maken heeft met personages die ze niet of nauwelijks kent.
Ook de tegenspeler van Iris heeft de voeling met de realiteit verloren en werkt zich diep in nesten. Bovendien zorgt de verborgen agenda van een andere plotacteur voor grote onrust. De enige stabiele factor is Iris’ broer Michael.
Bij de climax aan het eind van dit spannende boek wordt duidelijk dat de meest kwetsbare figuur de grootste verliezer is en dat sluwe, weerbare mensen overlevers zijn.
Voldoende materiaal, dus, voor een opwindende leeservaring. Toch blijft de connectie tussen lezer en verhaal een beetje haperen. Omdat dit plot prima zou passen bij de pen van Esther Verhoef, denk je automatisch aan haar. En dan besef je dat de vertelstem van Esther een stuk krachtiger is. Het is niet iedereen gegeven om de boekenwurm met elke zin, elke ontwikkeling en elk karakter te boeien. Marie-José Verweij heeft de juiste bouwstenen verzameld maar het huis staat niet helemaal recht.
Deze roman over al dan niet geïnstitutionaliseerde machteloosheid en de gevolgen daarvan krijgt daarom drie en een halve ster.

Meer recensies van maryse