Een bescheiden, grote dame !

maryse 22 april 2024
Marion Koopmans is de tv-viroloog die de Nederlandse kijkers (en mijzelf) bij de hand nam zo lang de covid-pandemie onder ons was. Door middel van gesprekken tussen haar en haar zoon Micha, die trouwens muzikant is, kreeg deze biografie vorm. Hoewel haar nationale en internationale reputatie Marion vooraf ging, bleven er voor de kijkers nog veel oningevulde aspecten van haar persoonlijkheid over. Micha is er bijzonder goed in geslaagd om nieuwe en verrassende kanten van deze bescheiden vrouw met ons te delen: haar jeugd, haar reizen, haar buitenlandse studies en banen, de start van haar carrière in Nederland en de veeleisende taak die ze tijdens de covid-crisis op zich nam.
Dit boek leert ons dat wetenschappers niet altijd nerds zijn! Marion speelde toneel en saxofoon, woonde in India en beklom de Kilimanjaro. Langzaam maar zeker bracht de combinatie van vrachten energie, doorzettingsvermogen en doelgerichtheid haar naar de academische top en baanbrekend onderzoek.
Natuurlijk zal de leek enige moeite hebben met de wetenschappelijke hoofdstukken over bestaande virussen, strategieën om de verspreiding in te dijken of, beter nog, pandemieën te voorkomen, het gevecht om voldoende onderzoeksbudgetten te verzamelen enz. Minder moeilijk om te begrijpen is dat de overbevolking en de opwarming van de aarde hun tol eisen en meer ziek makende organismen onze lichaamscellen kunnen bedreigen.
Dat Marion in de corona-periode op een sociale manier bedreigd werd, is een schokkende constatering. Via social media maar ook fysiek werd ze geïntimideerd. Om zichzelf en haar familie te beschermen moesten er camera's rond haar huis geïnstalleerd worden. Het was de tijd van de irrationele, in complotten denkende wappies. Sindsdien heeft de virologe het bestrijden van fake news tot een persoonlijke missie gemaakt!
Haar taak in deze wereld is nog niet voltooid!

Meer recensies van maryse