Merel Kuitert Hebban Recensent

Angel Mage is een fantasy-YA geschreven door Garth Nix, bekend van 'The Old Kingdom' boekenserie. In zijn huidige standalone neemt Nix de lezer letterlijk mee naar Lutace door middel van uitgebreide omgevingsomschrijvingen, verschillende vertelperspectieven en de prachtige kaarten die aan het begin van het boek zitten.

Angel Mage draait om Liliath, die na meer dan en eeuw uit een slaap ontwaakt en erop gebrand is om herenigd te worden met haar geliefde aartsengel Palleniel. Hiervoor heeft zij op de een of andere manier vier jonge mensen voor nodig, hoewel het niet duidelijk is waarom: Simeon, Agnez, Dorotea en Henri. Het verhaal wordt, naast het vertelperspectief van Liliath, ook vanuit hen vertelt.

Het is duidelijk dat Nix goed heeft nagedacht over de wereld, de rangen en standen, hoe de mensen eruit zien en hoe de magie er werkt. Het idee van de magie van engelen oproepen door middel van symbolen trekt de aandacht van elke fantasyliefhebber, en is erg origineel. Het nadeel van deze enorm uitgebreide beschrijvingen is echter de langdradigheid die het met zich meebrengt. Nix gebruikt namelijk bijvoorbeeld twee pagina's om het uiterlijk van de koningin te beschrijven, iets wat je na een tijdje enorm gaat tegenstaan. Het feit dat de schrijfstijl van Nix ook niet de gemakkelijkste is, maakt het geheel moeilijk om doorheen te komen.

Er zitten echter enorm veel positieve kanten aan dit boek. Allereerst speelt diversiteit een grote rol, maar is wordt dit totaal niet opgedrongen en is het zeer natuurlijk in het verhaal verweven. Dorotea valt op vrouwen en het meerendeel van de hoofdpersonen heeft een donkere huidskleur, maar het past simpelweg bij het verhaal. De wisselende perspectieven maken het geheel dynamisch, hoewel niet elk perspectief even interessant is. Het feit dat Angel Mage een standalone is is ook origineel en zie je tegenwoordig niet meer zoveel bij fantasy-YA. Helaas maakte dat ook weer dat het einde wat afgeraffeld voelde.

Al met al weegden de positieve aspecten (die het boek zeker heeft) voor mij niet op tegen het feit dat het verhaal enorm langdradig was, en het verhaal simpelweg niet lekker wegleest. Erg jammer, want Angel Mage heeft enorm veel potentie.

Reacties op: Origineel doch enorm langdradig

Angel Mage - Garth Nix