Leerzaam en heerlijk leesbaar boek voor bierliefhebbers

Merel Kuitert 14 mei 2020 Boekverkoper
Gebrouwen door Vrouwen is geen kleine naam (meer) in het bierlandschap: Hun bieren zijn verkrijgbaar in de betere cafés en in de Albert Heijn. Onlangs was er zelfs een actie bij de Hema waarbij je hun Bloesem Blond bier kon kopen voor Moederdag, in combinatie met niets minder dan hun eigen Bloesem Blond shampoo. Na een blik in de catalogus van Meulenhoff met de aankondiging dat er een boek uit ging komen over Tessel & Do de Heij, was mijn interesse gewekt. Voor mij, als bier- en boekenliefhebber, een absolute must-read.

Het boek is heerlijk geschreven en de lay-out is prachtig. Het is alsof Tessel en Do hun verhaal je eigenhandig vertellen, inclusief foutjes en zelfspot. Zelfs voor de non-bierliefhebber is het mooi om te lezen hoe zij hun onderneming zonder enige ervaring uit de grond hebben gestampt. Het fijne is dat het gewoon nuchter is, net als Tessel en Do zelf. Je kunt er je eigen wijsheden uithalen en het is een inspirerend geheel, maar je hoeft geen nieuwe bierbijbel te verwachten. Het is gewoon een leerzaam, maar vooral leuk verhaal om te lezen.

Mijn verwachtingen gingen op het begin alle kanten op: Is het een droog non-fictie verhaal? Is het belerend of kinderachtig, of juist erg stigmatiserend? Een klein deel hiervan bleek helaas waar te zijn, waardoor er toch een sterretje is afgetrokken. Er wordt namelijk wel een beeld geschetst van zogenaamde Beer Geeks, namelijk belerende mannen tussen de 40 en 60 met een bierbuik. Als een speciaalbierliefhebber, voormalig horeca-medewerker en (heel erg!) hobbybrouwer schoot die uitspraak me wel een beetje in het verkeerde keelgat, zeker van zulke invloedrijke powervrouwen. Ook bevat het boek nog een paar spelfoutjes die over het hoofd zijn gezien.

Al met al is Gebrouwen door Vrouwen; Van brouwhobby tot succesvol biermerk, een heerlijk boek voor bierliefhebbers om in een middagje uit te lezen. Het staat vol met leuke verhalen, weetjes, interviews en zelfs een brouwrecept, maar is ook een mooie tijdlijn van de onderneming van Tessel en Do. Zij vertellen hun verhaal op een nuchtere, luchtige manier met de nodige dosis zelfspot, humor en liefde naar hun familie, vrienden en fans. Inspirerend en heerlijk leesbaar.

Meer recensies van Merel Kuitert