ACOTAR meets the Hunger Games

Merel Kuitert 12 maart 2024 Boekverkoper
Trial of the Sun Queen stond hoog op mijn TBR. De prachtige editie, de goede recensies, een badass vrouwelijke hoofdpersoon, de NA-fantasy vibe… Ik hou ervan. Vandaag is het mijn beurt in de blogtour om het boek te recenseren! Kon het tippen aan mijn hoge verwachtingen?

Lor leeft al jaren in de gruwelijke gevangenis van de nietsontziende koning Aurora. Ze heeft nog maar één wens: hem laten boeten voor wat hij haar heeft aangedaan. Wanneer Lor onverwacht bevrijd wordt, komt ze terecht in het hof van de rivaliserende Zonnekoning. Daar wacht haar een dodelijke competitie: ze moet met negen vrouwen strijden om zijn hand. Als Lor zijn hart kan veroveren, wordt zij koningin en kan ze eindelijk wraak nemen. Maar de andere kandidates doen er alles aan om haar uit te schakelen. Voorgoed…

Allereerst de schrijfstijl. Die is goed. Het heeft de perfecte mix tussen actie, dialoog en gedachten, en de gedachten van Lor zijn enorm rationeel. Ze is het soort hoofdpersonage dat veel heeft meegemaakt, mensen kan doorgronden en de wereld snapt, maar niet met zich laat sollen. Zowel de plot als de schrijfstijl zorgt ervoor dat je door wilt blijven lezen, met een kleine cliffhanger aan het einde van elk hoofdstuk en genoeg spanning om je op het puntje van je stoel te laten.

Is het het meest originele verhaal ooit? Absoluut niet. Het feit dat het verhaal een mix is van Hof van Doorns en Rozen, De Hongerspelen, de Glazen Troon en een vleugje van de Selectie is niet voor niets. De personages hebben er veel van weg, en ook de storyline is niet meer ontzettend revolutionair. Maar in een tijd waarin om de haverklap nieuwe YA-fantasyboeken uitkomen hoeft dat ook niet meer per se, voor mijn gevoel. Is het een exacte kopie? Nee. Lijkt het erop? Ja. Stoorde ik me er zo aan dat ik niet meer van het verhaal kon genieten? Absoluut niet.

Al met al heeft Trial of the Sun Queen aan mijn verwachtingen voldaan. Het was ontzettend vermakelijk en leest heerlijk door. Het verhaal zit bomvol actie met een vleugje romantiek en is ook echt niet voor de allerjongsten weggelegd. Ik zou hem absoluut aanraden, al is het niet de meest originele fantasyreeks die je ooit zult lezen.

Meer recensies van Merel Kuitert