Hilarisch met een mooie boodschap

Merel Kuitert 17 november 2022 Boekverkoper
Ik wist niet goed wat ik kon verwachten van Gênant. Omdat Kate Weston een comedian is én omdat ik feminisme heel interessant en belangrijk vindt, werd mijn interesse gewekt. Gênant wordt geschreven in dagboekvorm, waarbij elke dag meerdere stukjes worden geschreven met een tijdsindicatie erbij. Ook telt Kat haar onfeministische gedachten per dag. Omdat Kat een jonge meid is op de middelbare school, is de schrijfstijl jong, grappig en simpel, maar ook zo verfrissend. Het perspectief, de dagboekvorm én het hoofdpersonage zijn gewoon erg leuk.

Door het hoge gehalte middelbare schooldrama en de manier waarop Kat denkt en met haar vriendinnen praat, is het verhaal perfect voor personen van 14 of 15 jaar. Het is echter niet zo dat je er op latere leeftijd niet van kan genieten: Kat is een slimme meid die een duidelijke karakterontwikkeling doormaakt, en ondanks de soms flauwe grappen en aparte schrijfstijl komen er ook zware onderwerpen aan bod als mentale gezondheid, dwangstoornissen, onzekerheid, FOMO, social media en meer. Kate Weston is een meester in het eerlijk neerpennen van de gedachten van een tienermeisje, met alle interesses en onzekerheden van dien. Heel erg 2022.

De schrijfstijl, het perspectief en de thema’s zijn geniaal. Ook al was het middelbare-schooldrama gehalte soms iets te heftig, was het wel erg vermakelijk en heerlijk om te lezen. Ik vloog door het verhaal heen! Als je nog een cadeautip nodig hebt voor de feestdagen, kijk niet verder, dit is hem.

Meer recensies van Merel Kuitert