Achter het netwerk vissen

Merel Kuitert 28 augustus 2019 Boekverkoper

Eerder schreef ze al verhalen, maar vorig jaar won Heleen van den Hoven met haar boek Het Carpa Complot de eerste prijs in een schrijfwedstrijd van de Crime Compagnie, wat ervoor zorgde dat haar debuutthriller werd uitgegeven.

Geus, een doorsnee negentienjarige student informatica, raakt verwikkeld in wat begint als een aantal onschuldige puzzels, maar al snel iets veel gevaarlijkers blijkt te zijn. Zijn zus Anja en oudere vriend Quint worden er ook in meegesleurd wanneer Geus vermist raakt, en ook zij beseffen al snel dat Geus is betrokken bij een groep die heel Nederland in gevaar brengt. Een thriller over puzzels, familie, een hackersgroep en daarmee de dreiging van een enorme overstroming.

Waar er in het eerste deel van het boek nog weinig dreiging heerst, komt daar op den duur verandering in. Het boek is opgedeeld in vier delen: Spel, Realiteit, Depressie en Storm, die op hun beurt weer onderverdeeld zijn in hoofdstukken vanuit verschillende personages, en gekenmerkt worden door een vis die uit leestekens bestaat. Allemaal erg origineel en passend, aangezien vissen, water, sluizen, maar ook codes een grote rol spelen in het verhaal. Zelfs de namen van de personages zijn hierop aangepast. Er mag dus wel opgemerkt worden dat er door Van den Hoven veel nagedacht is over de plot, de opbouw en de personages.

‘Ik zink in ’t slijk; ik voel mij overstromen.’

Niet alleen de sprekende personages met hun eigen karaktertrekjes laten de plot leven, dat doet ook de reële dreiging van de situatie die je voelt tot in je botten. Het laat je nadenken, het zou namelijk zo anno 2019 kunnen gebeuren, met Nederland dat tamelijk laag ligt en hackers die overal controle over zouden kunnen nemen met genoeg wilskracht en hersenen. Ook hier kun je merken dat Van den Hoven overal over nagedacht heeft en geen weg onbewandeld laat. In het laatste deel van het boek vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats en komt een aantal plottwists aan het licht, wat de aandacht weer grijpt, die wellicht in het derde deel wat is verslapt. De dreiging loopt op en komt tot een explosief hoogtepunt.

Hoewel de spanning niet continu aanwezig is, zorgt de opbouwende, reële dreiging er toch voor dat je als lezer meer wilt weten en daarom door blijft lezen. Het Carpa Complot is een originele debuutthriller waarin elk detail door de schrijfster tot in de puntjes is uitgewerkt. De personages zijn levendig en de schrijfstijl is vlot en beeldend, zonder langdradig te zijn. Daarnaast zijn, als leuk extraatje, de puzzels die gebruikt worden in het boek ook te downloaden met een QR-code aan het einde.

Meer recensies van Merel Kuitert