Huiveringwekkend, verbluffend en gewoonweg weer geweldig

Merel Kuitert 11 januari 2020 Boekverkoper
Het Vijfde Meisje speelt zich een paar maanden af na de klopjacht van detective Sam Porter op seriemoordenaar Anson Bishop. Porter is meer vastberaden dan ooit om Bishop achter de tralies te krijgen, hij wordt echter geschorst van de zaak omdat ze vermoeden dat hij door de moordenaar bespeeld is. Porter laat het er echter niet zomaar bij zitten en gaat zelf op onderzoek uit.

Vanaf de start van het boek zit er een enorme vaart in het verhaal. Het volledige boek speelt zich af in een paar dagen, maar door de wisselende perspectieven (Porter, Clair, de meisjes in de kelder, de man met de wollen muts, Poole), dagboekdelen en de overdaad aan moorden en actie, verveel je je als lezer geen seconde. Het is ook een detective ten top: Er wordt per hoofdstuk aangegeven vanuit wie het verhaal wordt geschreven, welke dag en hoe laat het op dat moment is. Daarnaast zitten de karakters niet stil, ze vliegen en rijden van hot naar her, overleggen continu met elkaar en vinden zo nu en dan een lijk. Barker had het niet dynamischer en spannender kunnen maken.

Waar in het eerste deel van het boek Anson Bishop op de voorgrond treedt, is dat in dit boek zijn moeder. De dagboekdelen zijn dan ook grotendeels aan haar gericht, en Bishop verteld over zijn tijd in de jeugdgevangenis. Je leert daarmee hem en de relatie van zijn moeder nog beter kennen, hoewel je ook telkens je vraagtekens zet bij zijn verhalen. We hebben inmiddels namelijk geleerd dat hij niet echt te vertrouwen is.

Een kleine kanttekening moet toch gezet worden bij de afronding van Het Vijfde Meisje: Waar je het eerste deel van de Sam Porter - serie wellicht op zichzelf had kunnen lezen, wordt dit boek niet volledig afgerond. Dit is echter wel goed voor de anticipatie op het laatste boek, Vergeef Me.

Al met al is het Vijfde Meisje is een waardig vervolg van Horen, Zien, Zwijgen. Het tempo zit er flink in, het verhaal is dynamischer en de karakters zijn opnieuw interessant. De moeilijkheid zit hem nu in het wachten tot april, want met zo'n cliffhanger is het moeilijk je geduld te bewaren...

Meer recensies van Merel Kuitert