Ik zie je weer in Cockleberry Bay!

Merel Kuitert 28 mei 2020 Boekverkoper
Ik zie je in Cockleberry Bay is het tweede deel in de Cockleberry reeks van Nicola May. Deze recensie kan spoilers bevatten over het eerste deel.

In het tweede deel van de Cockleberry Bay serie maakt Rosa weer van alles mee. De volledige cast, van Titch tot Lucas, is weer van de partij, maar ook Rosa’s kersverse man Josh speelt een belangrijke rol in het verhaal. Zo vermeent Rosa dat Josh een affaire begint met een vrouw in het dorp, en laat ze zich er flink door meeslepen. Ze moet nog een aantal lessen leren, voordat ze de beste versie van zichzelf is…

Hoewel we weer oude vertrouwde personen tegenkomen in het boek, worden er ook een aantal nieuwe personages geïntroduceerd. Zo komt Alec in het dorp wonen, die bevriend raakt met Josh, leren we de moeder van Rosa beter kennen en spelen baby’s een grote rol in het verhaal. De nieuwe personages zijn heerlijk, maar wel nét iets te ‘wijs’. Iedereen deelt zijn/haar indrukwekkende levensverhaal met Rosa waar zij een wijze les uit kan halen, en hoewel dit de karakters diepte geeft, maakt het ze ook wel ietwat ongeloofwaardig.

Op dat laatste wil ik nog even dieper ingaan, want ik vond Rosa in dit deel van de reeks geen fijn personage. Ze is wat kattig, drinkt veel alcohol, schiet snel uit haar slof en is ondankbaar. Dat maakt haar menselijk en hoewel ik dat niet erg vond ik het eerste deel, kon ik het in dit boek minder waarderen omdat iedereen, ondanks Rosa’s korte lontje, haar lijkt te willen helpen en haar geweldig vindt.

Ondanks de wat mindere punten van dit tweede deel, las het weer heerlijk weg. Je wilt gewoon in Cockleberry Bay wonen, zo heerlijk wordt de sfeer neergezet. De problemen die worden neergezet zijn ietwat overdreven, maar het maakt ook dat je het gevoel hebt naar een soapserie aan het kijken bent die een goede dosis humor bevat. Een aanrader voor de fervente feelgood-lezers.

Meer recensies van Merel Kuitert