Een kijkje in haar hoofd

Merel Kuitert 16 juli 2019 Boekverkoper
In Mijn Hoofd wordt geschreven vanuit Melody, een elfjarig meisje met Cerebrale Parese. Hoewel ze haar lichaam nauwelijks kan gebruiken en niet kan praten, is ze mentaal helemaal in orde, hoewel ze dat niet kan uiten. Ze zit feitelijk vast in haar hoofd en terwijl ze de slimste van de school is, weet niemand het.

In Mijn Hoofd is een aangrijpend YA-verhaal. Er zijn weinig boeken die worden geschreven vanuit lichamelijk gehandicapten, en vooral met Millie (iemand die niet kan praten of bewegen) voel en denk je dus helemaal mee. Dit laatste komt hoogstwaarschijnlijk door de schrijfstijl van Sharon Draper. Deze is niet te volwassen, voelt 'echt' aan en zorgt ervoor dat de karakters daadwerkelijk tot leven komen. Het is misschien wel te classificeren tot de categorie 'jeugd' in plaats van 'young adult', maar het verhaal zal elke leeftijd aanspreken.

Het plot is wellicht niet spannend en is pas duidelijk op ongeveer de helft van het verhaal, maar door de diepgang is dit nauwelijks te merken. Doordat het verhaal meeslepend, emotioneel en ontroerend is, is het verhaal zelf niet heel belangrijk, maar de beleving van Melody des te meer. Dat Melody een zusje krijgt is bijvoorbeeld niet zo belangrijk, maar hoe zij en haar familie ermee omgaan en wat Melody ervan denkt is dat wel.

Al met al moet je dit boek niet lezen voor het spannende, interessante plot, maar wel voor de interessante beleving en meeslependheid. Er zijn maar weinig boeken zo ontroerend en speciaal zijn als deze. Wanneer je een mooi boek wilt lezen geschreven vanuit een lichamelijk-gehandicapt meisje waarbij je ook nog eens iets opsteekt en dat je bewust maakt van dit soort stoornissen, is dit boek absoluut een aanrader.

Meer recensies van Merel Kuitert