Merel Kuitert Hebban Recensent

Dertien jaar na de befaamde film 'El Laberinto del Fauno' van Guillermo del Toro schreefCornelia Funke het boek dat is gebasseerd op de film: 'Pan's Labyrinth'. Een YA-fantasy verhaal dat zich aan niets vergelijkt, over de elfjarige Ofelia die leeft in het Spanje van 1944, en drie speciale taken moet volbrengen om haar echte leven te komen als dochter van de koning van een fantasiewereld.

Allereerst is het boek qua uiterlijk prachtig. Op zowel de dustcover als de gewone cover staan prachtige afbeeldingen en ook de pagina's zijn sprookjesachtig geillustreerd, waardoor je meteen het gevoel krijgt dat je je in een fantasiewereld waant.

Het plot is enorm origineel. Aan de ene kant lees je over de brute Spaanse Vidal, een gemene, autoritaire man en de nieuwe vader van Ofelia, die misschien zelf symbool staat voor het Spaanse fascisme, en de horrorscenario's die hij met zich meebrengt, zoals iemands oog uitsteken of rebellen martelen tot in de gruwelijkste details. Aan de andere kant lees je over Ofelia, die van deze gruwelijkheid wil ontsnappen en de uitdaging aangaat om in een andere wereld te kunnen verdwijnen en de meest spectaculaire dingen meemaakt. Mijn verwachtingen waren dat dit boek me een hoop deed denken aan Narnia, maar zoals het boek zelf al aangeeft: 'This book is not for the faint of heart', en is dan ook veel bruter en 'echter' dan Narnia. Naast de twee verhaallijnen (en die van dienstmeid Mercedes, die net zo levendig neer wordt gezet), lees je ook kleine verhalen tussendoor, over het ontstaan en de personages in de fantasiewereld. Hierdoor wordt stukje bij beetje alles duidelijk, knoop je de eindjes aan elkaar en wordt het geheel nét wat fantastischer, in elke zin van het woord.

'His eyes, though shaped like a cat's, were blue, a pale blue, like stolen pieces of the sky.'

Er zitten een hoop verborgen boodschappen in dit boek, als je weet waar je moet kijken. Zo worden er veel toespelingen gemaakt naar wat goed en kwaad is. De Pale Man en Vidal doen slechte dingen en dit maakt ze tot slechte mensen, waar Mercedes een goed persoon is. Wat maakt Ofelia dan een goed meisje, zijn het haar keuzes of haar karakter? Om de wereld beter te maken, moet het goede het kwade dan overwinnen? En wat als het niet goed eindigt?

Pan's Labyrinth is absoluut een bijzonder verhaal. Het is intrigerend, zielig, meelijwekkend, heeft een prachtig einde, mooie verhalen tussendoor en de karakters worden zó tot leven gewekt, dat je vergeet dat je niet in het boek zit, maar in je stoel op de aarde in 2019. Wát een boek.

'It's always just a few who know where to look and how to listen, that is true. But for the best stories, a few are just enough.'

Reacties op: Fabelachtig fantastisch

Pan's Labyrinth - Cornelia Funke Guillermo del Toro