Wereldoorlog tegen de natuur

Merel Plat 14 september 2020

De zestienjarige Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg laat zien hoe urgent het is om onze planeet te beschermen en al veel jonge mensen hebben zich bij haar aangesloten. De Dalai Lama vindt dit als fervent voorvechter van de klimaatbeschermer erg bemoedigend, maar vraagt zich af waar de volwassenen blijven. Hij stelt dat de verontwaardiging van de volwassenen ten aanzien van de klimaatverandering nog veel te mild is. Met het pamflet Red het klimaat roept de Dalai Lama op om ons milieu te beschermen.

De Dalai Lama, nu 84 jaar oud, is geboren als Tenzin Gyatso. Als leider van het Tibetaanse boeddhisme zet hij zich in voor wereldvrede, geweldloze bevrijding van Tibet en klimaatbescherming. Hij heeft diverse boeken op zijn naam staan, zoals De essentie van geluk en De weg naar vrede. Samen met Franz Alt, met wie hij al vele jaren bevriend is, schreef hij Red het klimaat. Franz Alt is journalist, schrijver en uitgever.

Het pamflet begint met een introductie van Franz Alt, waarin hij de toestand van de planeet bespreekt en stelt wat er moet gebeuren om het tij nog te keren. Voor wie al eerder boeken over de klimaatverandering gelezen heeft, is dit bekende kost. Na deze introductie neemt de Dalai Lama het woord over met een klimaatappel en een milieugedicht. Franz Alt interviewt de Dalai Lama ook uitgebreid, waardoor diens ideeën over het klimaat en de rol van mensen hierin duidelijk belicht worden. Dit deel van het boek is dan ook het meest waardevol. De andere delen lijken toch meer aan de oppervlakte te blijven.

Interessant is de invalshoek die voor dit pamflet gekozen is. Milieu-ethiek wordt hier verbonden met boeddhistische waarden. De Dalai Lama benadrukt de spirituele achtergrond van de huidige problemen en roept op om universele verantwoordelijkheid te nemen (waarbij we nationale belangen deels moeten opgeven), milieu-ethiek voorop te stellen en in harmonie met de natuur te leven.

'De klimaatverandering is – zoals gezegd – een wereldoorlog tegen de natuur.'

De milieuproblemen oplossen kan alleen als we ons verenigen. Dit pamflet gaat dan ook niet zozeer over wat jij persoonlijk kan doen om het klimaat te redden, al vind je er wel wat van de gangbare tips in zoals vaker met de fiets in plaats van de auto gaan en minder vlees eten. Belangrijker is het begrip van de onderlinge afhankelijkheid centraal te stellen. De boeddhistische achtergrond is voelbaar: de natuur wordt gezien als heilig, als ons huis. De Dalai Lama roept op tot medeleven, saamhorigheid en respect. Deze waarden zijn de basis voor het herstellen van de natuur.

Het klimaat redden begint met ethiek. Het pamflet is een interessant startpunt om na te denken over hoe je vanuit boeddhistische waarden de wereld voor de ondergang kan behoeden. We moeten de wereldoorlog tegen de natuur stoppen en weer in vrede met onze aarde gaan leven.

Meer recensies van Merel Plat