Een wereld van verschil

Merlissa 27 mei 2022
Daisy Miller van Henry James is een Novelle die de doorbraak van Henry James betekende. Met de Novelle over Daisy Miller en Frederick Winterbourne weet Henry James de lezer op te zadelen met meer vragen dan antwoorden. De Amerikaanse Daisy Miller is samen met haar moeder en broertje op reis door Europa. In Vevey ziet Frederick de beeldschone Daisy en doet hij een voorzichtige toenaderingspoging. Voorzichtigheid lijkt al snel overbodig als het op Daisy aan komt. Ze blijkt een erg vrij en uitgesproken persoon te zijn, wat niet conform de Europese standaard is. Daisy heeft vele mannelijke vrienden wat in Europa blijkbaar ongewoon is, maar daardoor laat Daisy zich niet tegenhouden. Frederick probeert haar uiteindelijk duidelijk te maken dat haar bijzondere sociale leven veel mensen tegen de haren in strijkt en probeert haar over te halen zich aan te passen.

Daisy Miller laat ons zien dat door heel de wereld andere omgangsnormen zijn en zet je aan het denken over de gegrondheid daarvan. Het boek wemelt mensen met vooroordelen ten aanzien van Daisy en dat alleen omdat ze zich anders gedraagt. Is Daisy Miller onvoorzichtig en een flirt of gewoon naïef en onschuldig?

Meer recensies van Merlissa