Fantasie op de vrije loop

Merlissa 17 november 2023
Mijn eerste leeservaring met TJ Klune is een goede en zorgt ervoor dat ik al zijn andere boeken ook wil en ga lezen. Het boomhuis is het bos is een boek dat gaat over een mogelijke toekomst die wij allemaal tegemoet gaan en is geïnspireerd door het verhaal van Pinokkio. In de basis gaat het boek over de relatie tussen mens en robot, maar ook over familie, liefde en vrijheid.

Het boek begint in het bos, waar Gio, Vic, Rambo, zuster Ratched en ook Hap wonen en een hechte samengestelde familie vormen. Door de nieuwsgierigheid van Vic komt de familie in de problemen en moeten ze op avontuur. Tijdens hun avontuur wordt je als lezer geconfronteerd met verschillende moderne onderwerpen zoals LHBTI+, kunstmatige intelligentie en het milieu.

Het verhaal is een grote zoektocht naar je eigen ik, ook al worden de verschillende personages krachtig neergezet. Gio is de leider die zich volwassen en verantwoordelijk gedraagt. Vic is nieuwsgierig en innovatief. Rambo is spontaan en onschuldig. Zuster Ratched is op een humoristische manier sadistisch, maar ook zorgzaam. Hap is lief en beschermend. En dit alles zorgt voor erg grappige situaties en opmerkingen, maar ook voor een hechte familie. Tijdens het lezen is het mogelijk om te vergeten dat het om robots gaat, omdat het allemaal zo menselijk overkomt.

Meer recensies van Merlissa