Kwetsbaarheid

Merlissa 20 januari 2022
Een weeffout in onze sterren van John Green is als luisterboek een beeldschoon en confronterend verhaal over hoe kwetsbaar het leven is. John Green weet de vinger precies op gevoelige onderwerpen te leggen en er toch een humoristische draai aan te geven. Het boek bevat uitspraken waar alleen een patiënt met kanker of een overlever van kanker mee weg kan komen en dat maakt het boek zo realistisch.

Een weeffout in onze sterren verteld door Beatrice van der Poel die het verhaal rustig en duidelijk verteld. Zij weet door middel van verschillende stemmen en intonatie ervoor te zorgen dat het verhaal gemakkelijk te volgen is. Ook weet zij op de juiste plaatsen geluid bij woord te voegen waardoor het verhaal een eigen leven gaat leiden en je meegezogen wordt in het verhaal.

Hazel en Gus leren elkaar kennen door middel van de vreselijke en levensbedreigende ziekte kanker en het favoriete boek van Hazel. Hazel is haar leven nog steeds niet zeker en leeft nog steeds met kanker waardoor onzekerheid een grote rol in haar leven speelt. Bij Gus was kanker ontdekt in zijn been waardoor hij ervoor gekozen heeft om zijn been af te staan. Door het bijzondere einde van het boek waar Hazel Gus mee heeft geïntroduceerd gaan ze op zoek naar de schrijver en antwoorden op hun vragen met betrekking tot dat boek. Ondanks hun ‘verloren’ hoop in het leven leren ze dankzij elkaar toch ook weer dat er dingen zijn (hoe klein ook) die het leven mooi maken.

Het boek heeft een verrassend einde en geeft een mooi beeld van de werkelijkheid hoe treurig die ook is. Het einde van het verhaal is op te vatten als een wrede grap van het leven en draagt daarbij ook toe aan de realisatie van hoe het leven soms raar kan lopen.

Meer recensies van Merlissa