Een leven vol boeken

Merlissa 28 mei 2022
Susan Wiggs is een getalenteerde romanschrijver zoals op de achterkant van het boek aangegeven wordt staan haar boeken regelmatig op nummer 1 van de New York Times-bestsellerlijst. Die tekst vertelt ook dat ze het liefste schrijft over het dagelijkse leven van gewone mensen en dat blijkt wel weer uit het verhaal over Natalie Harper.

Natalies leven lijkt op rolletjes te lopen. Ze heeft een vast inkomen en een vriend die van haar houdt. Helaas komt het echte leven om de hoek kijken en valt heel haar wereld in elkaar, want een fantastische formule is voor een roman. Haar moeder en haar vriend overlijden door een tragisch ongeluk waardoor ze de boekwinkel van haar moeder erf en ook de zorg voor haar opa.

Natuurlijk is het bij vele romans vanzelfsprekend dat het leven eerst helemaal uit elkaar valt of de hoofdpersoon zo ongeveer alles verliest. Waarna de ‘strugles’ beginnen om het leven weer op de rit te krijgen, vaak met behulp van een lieve en knappe man. Maar de manier waarom Susan Wiggs vertelt over het leven van Natalie is zo ‘spot on’ en eerlijk. Het is zeer mooi om te lezen hoe de vader van Blythe (de opa van Natalie) zijn problemen tijdelijk opzij schuift om op de herdenking van Blythe te verschijnen zoals de vader die hij altijd is geweest. Ook straalt het van de pagina’s hoe Blythe als een eigenaar van een boekwinkel alles zou doen voor zijn of haar klanten en boeken. Die liefde heeft Blythe ook overgedragen op Natalie al heeft ze dat initieel niet door. Door middel van een boekenhoekje en de verschillende briefjes met quotes die door de winkel heen verspreid zijn leert Natalie langzaam om te gaan met de dood van haar moeder. Een van die teksten geeft Natalie op een onverwacht moment van rouw extra aanmoediging.

"Vind een manier om een manier te vinden"

Het boek is opgedeeld in 6 delen, maar een logica lijkt daar te ontbreken. Er zijn ongeveer 4 delen te ontdekken. Het verlies, de realisatie van de benarde situatie en het er niet aan toe willen geven, de opbouwende fase waarin er alles aan gedaan wordt om de situatie beter te maken en tot slot de fase waarin alles echt beter wordt en de liefde overwint. De quote van deel 4 vind ik het beste passen bij hoe Blythe in het leven stond en wat Natalie tijdelijk vergeten was.

"Een Boek kan ook een ster zijn… een levend vuur dat licht brengt in de duisternis, en dat ons naar een groter universum leidt"

Meer recensies van Merlissa