Lezersrecensie
Ambitie, vriendschap en verraad in Hollywood.
In Climbing in Heels neemt Elaine Goldsmith-Thomas ons mee achter de schermen van een meedogenloze en vaak glamoureus ogende wereld: de top van Hollywoods entertainmentindustrie. Wat begint als een verhaal over drie jonge vrouwen met een droom, ontvouwt zich tot een scherpe, ontroerende en vaak geestige roman over ambitie, loyaliteit en de prijs van succes.
Beanie, Mercedes en Ella delen aan het begin van hun reis niet veel meer dan een gedeeld appartement en een gedeelde droom: het maken als agenten in een mannenwereld die hen vooral koffie laat halen en agenda’s laat beheren. Maar tegen alle verwachtingen in klimmen ze letterlijk op hakken omhoog in een systeem dat niet voor hen ontworpen is.
Goldsmith-Thomas weet als insider waar ze het over heeft, en dat voel je op elke pagina. De dialogen zijn messcherp, de setting geloofwaardig, en de dynamiek tussen de personages is geladen met spanning, affectie en onderliggende rivaliteit. De roman schakelt moeiteloos tussen heden en verleden: Beanie is dood, en vanuit dat verlies reconstrueren Mercedes en Ella hun gezamenlijke verleden – een slimme vertelstructuur die zowel ruimte laat voor reflectie als voor intrige.
Wat dit boek onderscheidt van andere "vrouwenvriendschap-in-Hollywood"-verhalen, is de nuance waarmee Goldsmith-Thomas haar personages neerzet. Geen van de drie vrouwen is eenduidig sympathiek of foutloos, en juist daardoor voelen ze echt. Hun successen zijn verdiend, maar niet zonder offers. Hun vriendschap is oprecht, maar niet zonder breuken. Het boek stelt ongemakkelijke vragen over solidariteit, ambitie en de dunne lijn tussen samenwerken en concurreren.
Climbing in Heels is vlot geschreven, met humor, flair en een onderliggende ernst die blijft hangen. Het is zowel een ode aan vrouwelijke kracht als een kritiek op een industrie die vrouwen vaak tegen elkaar uitspeelt.
Een meeslepende, geestige en oprechte roman over wat het kost om aan de top te komen en wie je onderweg achterlaat. Aanrader voor iedereen die houdt van krachtige vrouwen met scherpe ellebogen en een hart (ergens) op de juiste plek.
Beanie, Mercedes en Ella delen aan het begin van hun reis niet veel meer dan een gedeeld appartement en een gedeelde droom: het maken als agenten in een mannenwereld die hen vooral koffie laat halen en agenda’s laat beheren. Maar tegen alle verwachtingen in klimmen ze letterlijk op hakken omhoog in een systeem dat niet voor hen ontworpen is.
Goldsmith-Thomas weet als insider waar ze het over heeft, en dat voel je op elke pagina. De dialogen zijn messcherp, de setting geloofwaardig, en de dynamiek tussen de personages is geladen met spanning, affectie en onderliggende rivaliteit. De roman schakelt moeiteloos tussen heden en verleden: Beanie is dood, en vanuit dat verlies reconstrueren Mercedes en Ella hun gezamenlijke verleden – een slimme vertelstructuur die zowel ruimte laat voor reflectie als voor intrige.
Wat dit boek onderscheidt van andere "vrouwenvriendschap-in-Hollywood"-verhalen, is de nuance waarmee Goldsmith-Thomas haar personages neerzet. Geen van de drie vrouwen is eenduidig sympathiek of foutloos, en juist daardoor voelen ze echt. Hun successen zijn verdiend, maar niet zonder offers. Hun vriendschap is oprecht, maar niet zonder breuken. Het boek stelt ongemakkelijke vragen over solidariteit, ambitie en de dunne lijn tussen samenwerken en concurreren.
Climbing in Heels is vlot geschreven, met humor, flair en een onderliggende ernst die blijft hangen. Het is zowel een ode aan vrouwelijke kracht als een kritiek op een industrie die vrouwen vaak tegen elkaar uitspeelt.
Een meeslepende, geestige en oprechte roman over wat het kost om aan de top te komen en wie je onderweg achterlaat. Aanrader voor iedereen die houdt van krachtige vrouwen met scherpe ellebogen en een hart (ergens) op de juiste plek.
1
Reageer op deze recensie