4,5/5* Een aanrader!

Mieke Schepens 19 juli 2019
De auteur presteert het al in het hoofdstuk om me op het puntje van mijn stoel neer te zetten terwijl ik lees over een moord die gepleegd wordt: wat een opening!

"Tientallen seconden bleef hij zo staan en de tegenstand verminderde bij elke, steeds zwakker wordende hartslag. Wonderlijk hoe snel het leven uit een lichaam kan stromen.

Hij haalde de hand voor haar mond weg en haar bleke gezicht knakte opzij. Hij legde haar op de grond. Voorzichtig, om niet te veel bloed op zich te krijgen, al camoufleerde zijn donkere kleding dat perfect."

In het volgende hoofdstuk maak je kennis met commissaris Stef Cools en zijn medewerkers. Hij is met stomheid geslagen over het feit dat hij opgezadeld wordt met deze moord en zich afvraagt of er wellicht een manier gezocht wordt om hem van het decor te kunnen laten verdwijnen.
Stef Cools is een man met gebruiksaanwijzing, ietwat koppig maar zeker niet onvriendelijk als je hem kent.

Wat bovendien een pluspunt is voor diegenen die Brussel niet persoonlijk kennen: de beschrijvingen van de gebouwen en de omgeving zijn zo duidelijk dat je ze voor je ogen ziet verschijnen.

In de wisselde verhaallijnen worden alle betrokken duidelijk beschreven, voor zover mogelijk natuurlijk. De politieke verwikkelingen in Belgiƫ worden beschreven en dat blijkt niet zonder reden. Terwijl ik dit lees is de Brexit internationaal een onderwerp van gesprek; geen thriller had actueler kunnen zijn.

Hoe verder je in het verhaal komt, des te verrassender is hetgeen je te lezen krijgt. Maar het is zeker niet uit de lucht gegrepen; een en ander zou zonder meer een reden kunnen zijn voor hetgeen zich afspeelt in 'De Brexitmoorden'.

Ondanks dat het verhaal veel beschrijft over het rekken van tijd door diverse personen die een functie uitoefenen binnen de Belgische politiek en hun meestal persoonlijke beweegredenen daarvoor, leest dit boek als een trein. Reden hiervoor is dat er vanaf het begin een sfeer hangt waaraan je jezelf niet meer kunt onttrekken, zelfs als je dat zou willen.

De verhaallijn van 'ze', een vrouw waarvan we de identiteit nog niet hebben kunnen vastleggen wijst naar mijn mening op een vervolg.
Moet Cools over zijn schouder blijven kijken? De tijd zal het leren.

Meer recensies van Mieke Schepens