4,5/5* Een gruwelijk goede thriller!

Mieke Schepens 20 september 2020
De hoofdstukken zijn lekker kort en de auteur gebruikt geen moeilijke woorden, waardoor het voor een breed publiek geschikt is.
Let wel: ‘Ongenadig’ is niet geschikt voor tere zieltjes.
Het sadisme spat er vanaf; dat moet je natuurlijk wel aankunnen als lezer.
Het verhaal is enorm sinister waardoor het behalve een thriller ook een griezelverhaal is geworden. Prachtig!

“Daarom ben ik bang wanneer hij zegt: ik hou van je.”

Je zit in een rollercoaster van gevoelens: haat en afkeer wisselen af met liefde en aantrekkingskracht. Dat is ontzettend knap gedaan door Karin Hazendonk.
Ze heeft met ‘Ongenadig’ laten zien dat ze als auteur gegroeid is, voor zover dat nog mogelijk was.

“Hij had geen haast. Op het oog leek hij een wandelaar. Het enige wat ontbrak, was de hond die een laatste rondje wilde lopen. Hij liep om het huizenblok heen en eindigde bij de struiken waar hij het grootste deel van de middag en avond had doorgebracht.
Zijn geduld zou worden beloond.”

Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven; hierdoor ontstaat voor de lezer een stevige band met de personages waardoor je ongenadig blijft gebonden aan het verhaal. Je krijgt medelijden met de een, een hekel aan de ander en bent soms gewoon verbaasd over de domheid.

Het einde laat een gevoel bij je achter, dat het nog niet helemaal is afgelopen. Het is wel het einde van dit verhaal, maar toch ook weer niet…

Meer recensies van Mieke Schepens