Uitdaging om onze eigen grenzen te verleggen en na te denken over de complexiteit van identiteit en integratie in een steeds meer globaliserende wereld

Mieke Schepens 29 maart 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

“Niet ver van het Marokkaanse dorp waar ik ben geboren komen in het jaar 1515 de Spanjaarden aan land, en niet met de beste bedoelingen.”

In ‘Reizigers van een nieuwe tijd’ neemt Abdelkader Benali ons mee op een fascinerende reis door de geschiedenis en identiteit. Hij verweeft zijn eigen ervaringen als Marokkaans-Nederlandse schrijver met het verhaal van Jan Janszoon, een 17e-eeuwse Haarlemse jongen die zich bekeert tot de islam en uitgroeit tot admiraal van de Barbarijse piraten.

Benali schetst een levendig beeld van Janszoons avontuurlijke leven, gevuld met zeeslagen, bekering tot de islam en integratie in een nieuwe cultuur. Hij toont ons hoe Janszoon zich staande houdt in een complexe wereld waar religie, nationaliteit en loyaliteit voortdurend in flux zijn.

Tegelijkertijd reflecteert Benali op zijn eigen zoektocht naar identiteit en zijn positie in de Nederlandse samenleving. Hij bespreekt thema's als integratie, migratie en radicalisering, en belicht de overeenkomsten en tegenstellingen tussen zijn eigen ervaringen en die van Janszoon.

“Met behulp van Hitler, die hem een eskadron militaire vliegtuigen aanbiedt, zet Franco een geheime operatie op touw om Riffijnen die kunnen vechten tegen de republikeinen naar het Spaanse vasteland te brengen. Aan de Spaanse Burgeroorlog van 1936 nemen ook mijn voorouders deel. De oorlog waarin ze worden ingezet als terreurbrigade is niet de hunne.”

en

“Is de reden dat mijn voorouders naar Algerije trokken om op het land te werken ook deels een vlucht voor dat oorlogsgeweld? Ik kom er in mijn onderzoek achter dat mijn landstreek veel meer door oorlog en terreur is beïnvloed dan ik dacht.”

De kracht van ‘Reizigers van een nieuwe tijd’ ligt in de unieke combinatie van historische feiten, persoonlijke reflectie en maatschappelijke relevantie. Benali daagt ons uit om onze eigen grenzen te verleggen en na te denken over de complexiteit van identiteit en integratie in een steeds meer globaliserende wereld.

Meer recensies van Mieke Schepens