Must-read

Van de hand van Kristin Hannah las ik eerder 'Aan het einde van de wereld' dat ik prachtig vond. Haar nieuwste boek 'De vergeten vrouwen' gaat over de heldhaftige verpleegkundigen tijdens de Vietnamoorlog.

1966
Wanneer Frances "Frankie" Grace McGrath de woorden "Vrouwen kunnen helden zijn" hoort, beseft ze dat er voor haar meer in het leven is dan een goede huisvrouw te worden.
Wanneer haar broer Finley vertrekt om te vechten in de oorlog in Vietnam, besluit ze zich aan te melden als verpleegkundige in het leger. Na haar basistraining vertrekt ook zij naar Vietnam, maar wat ze daar aantreft gaat haar voorstellingsvermogen te boven.

"We lachen om maar niet te huilen."

Frankie komt er in de oorlog achter wie ze echt is en wie ze wil zijn. Ze vindt zichzelf uit en vindt haar doel, haar bijdrage aan deze verschrikkelijke oorlog, als operatieverpleegkundige, om zoveel mogelijk jongens levend naar huis te kunnen sturen.
Hartverscheurende oorlogstaferelen vol dood en vernietiging kan Frankie maar net doorstaan door de hartverwarmende vriendschappen met Barb en Ethel, de spaarzame uitstapjes of een feestje. Hannah beschrijft alles zo intens rauw en aangrijpend dat je het zelf ziet, hoort, ruikt; en dat komt nogal binnen.

Na haar diensttijd komt Frankie weer thuis maar de terugkeer valt haar immens zwaar. De onwetendheid van het Amerikaanse volk, het ontbreken van erkenning door Frankies ouders, de wanhoop van de teruggekeerde veteranen, Frankies verdriet omdat ze liefde dacht gevonden te hebben; Kristin Hannah weet het allemaal heel krachtig over te brengen. Uiteindelijk moet Frankie een nieuw pad zien te vinden om door haar verdriet heen te komen, om het zonlicht terug in haar leven te brengen.

Kristin Hannah staat bekend als een van de beste verhalenvertellers van tegenwoordig. En óf ze verhalen kan vertellen. Als je nog niets gelezen hebt van Kristin Hannah kan ik maar één ding zeggen: lees haar boeken!

Hartelijk dank aan @bestofromance en @boekerij voor het recensie-exemplaar.

Meer recensies van Miekes.boekenwereld