Talisbinder

De avonturen die Kellen in ‘Vogelvrij’ en ‘Schaduwzwart’ heeft meegemaakt waren verrassend, spannend, vernieuwend en bovenal magisch. (Hier lees je wat ik van deel 1 vond en van deel 2). In het derde boek gaat zijn avontuur dus ook gewoon verder, samen met zijn eekhoornkat Reichis en bijzondere Argosi reispartner Ferius. Ondanks dat Kellen vogelvrij is verklaard wordt hij achterna gezeten door krachtige magiërs en zowat elk ander in te denken levend wezen. Tijdens zijn vlucht komen hij en zijn compagnons tot de ontdekking dat er een ondenkbare uitvinding tot leven heeft gebracht waar binnen no-time iedereen van op de hoogte is en het zich wil toe-eigenen voor verschillende doeleinden. Maar deze bijzondere mechanische vogel blijkt een groot geheim met zich mee te dragen dat het einde van de vrede zal betekenen. Tenzij Kellen het geheim weet te ontrafelen en zo de gevolgen kan tegenhouden.

Het verhaal komt direct op gang zoals je kunt verwachten van een boek over Kellen en Reichis. Humor, actie en magie spatten in de eerste hoofdstukken al van de bladzijdes en voor je het weet wordt je ondergedompeld in een mysterieus en magisch verhaal vol geheimen. Gaande het verhaal blijven de elementen waar Sebastien de Castell zijn schrijftalent om bekend staat enigszins constant waardoor het verhaal zich ongeveer op dezelfde lijn blijft ontwikkelen. Over het algemeen niets mis mee, maar op den duur verlang je misschien even naar iets anders. Kellens onzekerheid, Reichis moordlust en Ferius mysterie houden stand, maar blijven misschien een beetje te constant. Je verlangt op een gegeven moment naar iets verrassends, iets excentrieks en daar laat de auteur je toch wel een hele poos op wachten.

Er gebeuren regelmatig spannende dingen of wordt het verhaal even onderbroken door Kellens vreemde gedachten gang of door Reichis snerende opmerkingen. Dit zorgt regelmatig voor wat humor, maar het verhaal blijft toch iets missen. Desondanks leest het verhaal goed weg, door de korte hoofdstukken en vlotte schrijfstijl vlieg je als lezer door het verhaal heen. Dit draagt er wellicht ook aan bij dat je het verhaal niet zomaar weg legt, ondanks dat je er misschien wat anders van had verwacht.

Of het komt doordat de rest van de serie (waarschijnlijk) niet meer vertaald wordt, of doordat het te lang geleden is dat het voorgaande deel door mij werd gelezen, heb ik het gevoel dat dit het minst sterke boek tot nu toe was. Het werkt wel naar een vervolg toe, dus wat dat betreft wekt het wel de interesse om verder te lezen in de serie. Want Kelen, Reichis en Ferius blijven een bijzonder stel met z’n drieën en het is te geloven dat ze zich in nog meer problemen zullen werken.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)