Een prachtige maar emotionele rollercoaster

Sinds 2018 is er elk jaar een nieuw boek verschenen van Madelein Kerseboom. Het begon met De Hot Daddy List, zowel hilarisch als mooi, gevolgd door Verleidelijk lekker. In 2020 verscheen Vol verwachting. Een verhaal over een zussenrelatie die onder spanning komt te staan door het al dan niet zwanger kunnen worden.

Anouk is maar een jaar jonger dan haar zus Hanne en heeft een totaal ander leven. Hanne is al jaren gesetteld met haar man Bas en zij zijn inmiddels aan de volgende stap begonnen. Ze proberen zwanger te raken, maar dat blijkt moeilijker te zijn dan verwacht. Anouk vliegt dankzij haar werk bij KLM de wereld rond en kan zo heerlijk genieten van haar vrijheid in combinatie met strandfeestjes en luxe hotelkamers. Wanneer Anouk na een onenightstand plotseling zwanger blijkt te zijn, staat haar hele wereld op zijn kop. Hoe moet het nou met haar baan? Wil ze het kindje eigenlijk wel houden? Dit zorgt voor wrijving tussen de twee zussen en dan blijkt een keuze maken nog moeilijker te zijn.

Een zussenrelatie kan soms heel mooi, maar ook moeilijk zijn. Dat blijkt zo ook uit dit verhaal. In de eerste hoofdstukken wordt duidelijk dat Hanne en Anouk een fijne relatie met elkaar hebben, ondanks dat ze zo verschillend zijn. De contactmomenten komen heel natuurlijk over en ze kunnen goed met elkaar overweg. Ze praten over verschillende onderwerpen en tonen interesse in elkaars leven. Al snel worden de verschillen tussen de twee steeds duidelijker. Daar waar Anouk de dood van hun ouders nog niet helemaal heeft verwerkt, heeft Hanne er juist haar baan van gemaakt om bloemboeketten samen te stellen, bijvoorbeeld voor begrafenissen.

Het verhaal is geheel vanuit Anouks perspectief geschreven en dit brengt de nodige verrassingen met zich mee. Want wanneer zij erachter komt dat ze zwanger is en dit nieuws deelt, heeft ze een poos geen contact met haar zus. Dit wekt verontrusting en spanning op in het verhaal. Vanaf dat moment lijkt de relatie tussen de twee zussen meer te stagneren. Hun gesprekken worden minder diepgaand, waardoor nog meer onzekerheden ontstaan. Deze verschuiving in hun relatie voelt realistisch en brengt de nodige emotionele momenten met zich mee.

Het verhaal snijdt meerdere gevoelige en ook wel moeilijke onderwerpen aan, zoals ongewenst zwanger zijn en het niet zwanger kunnen raken. De problemen die hiermee ontstaan zijn daardoor wel voorspelbaar, maar de uitkomst ervan is toch verrassend. Het eenzijdig perspectief vanuit Anouk brengt de nodige onzekerheden met zich mee. Zo is het lastig om Hanne’s reactie op bepaalde gebeurtenissen en beslissingen te voorspellen.

De zusterlijke relatie komt hier en daar weleens onder druk te staan en dat is heel goed voelbaar, ook tussen de regels door. De dialogen die plaatsvinden, worden mooi en helder verwoord. Er wordt niet om de hete brij heengedraaid. Toch worden niet alle gevoelens en gedachten uitgesproken waardoor er enkele misverstanden ontstaan. Het is daarna een kwestie van vertrouwen en inlevingsvermogen vanuit beide zussen om die weer recht te zetten.

‘Ik heb een droom gehad. We waren allebei zwanger. Papa en mama waren er ook. Ik voelde me zo gelukkig. Het voelde zo compleet. Maar toen werd ik wakker en waren papa en mama weg. En mijn buik ook.’

Het verhaal is dusdanig gecentreerd rondom het zwanger zijn en niet zwanger raken dat de auteur er goed aan heeft gedaan om gebruik te maken van tijdsprongen. Hierdoor worden langzamere of minder interessante stukken op natuurlijke wijze overgeslagen en blijft er genoeg vaart in het verhaal om het hier en daar spannend te houden. Het tempo blijft hoog, wat ervoor zorgt dat het verhaal snel te lezen is. De zinsopbouw en woordkeuzes zijn goed afgestemd en prettig leesbaar. Dus ondanks de heftige thema’s voelt het verhaal toch echt aan als een roman.

Vol verwachting is een emotionele rollercoaster. Madelein Kerseboom heeft enkele aangrijpende thema’s prachtig in elkaar verweven en uitgewerkt tot een boek met realistische personages en een heerlijk leestempo.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)