Spannende thriller

Miranda6452 27 maart 2024
Onderstroom vertelt het verhaal van Hester; ze verloor twee geleden haar jongste dochter verloor; ze is vermoord. Na deze schokkende gebeurtenis is de dader nooit gevonden en heeft ze haar leven opnieuw moeten inrichten. Ondanks de moord van haar dochter en het vertrek van haar man, weet Hester de kracht te vinden door te gaan met haar zeilschool en er te zijn voor haar 2 andere kinderen. Dan staat plotseling de politie weer voor de deur. Er is weer een dood meisje gevonden op het water, net als Hesters dochter. Hebben de twee moorden met elkaar te maken? Zou het dezelfde dader kunnen zijn?

Dit is het tweede boek wat ik van Linda Jansma lees, Zwarte leugens was verschrikkelijk goed. De schrijfster heeft met Onderstroom wederom een ontzettend spannende thriller neergezet. Haar schrijfstijl is vlot en meeslepend. Ze weet de spanning mooi op te bouwen door het introduceren van verschillende verhaallijnen van de diverse personages.

Er worden redelijk veel personages geïntroduceerd. Niet te veel je kunt ze prima uit elkaar zorgen. Dit zorgt voor diepgang in het boek en bied door de verschillende verhalen en plotwendingen een boeiend verhaal wat lastig weg te leggen is. Ook vind ik de personages erg realistisch. Het zouden zo vrienden, kennissen of buren kunnen zijn. Daarnaast word je door de verschillende karakters ook regelmatig op het verkeerde been gezet wie de dader is.

Onderstroom wordt beschreven vanuit Hester, ik voelde ook de meeste connectie met haar. Regelmatig worden er door Hester herinneringen aan haar dochter Insa opgehaald. Ook haar leer je hierdoor steeds beter kennen. De karakterontwikkeling van Insa vordert gestaag in het boek. In combinatie met de verschillende plot twists, is het verhaal onvoorspelbaar en is het mij niet gelukt de raden wie de dader was.

De schrijfster heeft flink wat zeiltermen verwerkt in het boek. Ik heb totaal geen verstand van zeilen, maar dit maakte het voor mijn gevoel nog realistischer. De beschrijvingen waren ook totaal niet storend, maar gaven een extra element aan de doden die op het water zijn gevonden.

De spanning is op het hoogtepunt in het laatste deel. Tot op het allerlaatste is het onduidelijk wie de dader is, Het verhaal wordt dan ook met een gigantische verrassing qua dader afgesloten.

Onderstroom is een bijzonder geslaagde thriller. De personages zijn realistisch neergezet. Het boek heeft verschillende verhaalllijnen, gebeurtenissen en plot twists. De spanning wordt goed opgebouwd en het laatste deel van het verhaal is superspannend. Tot op het laatste moment weet de schrijfster je op het verkeerde been te zetten betreffende de dader. Ik zag de ontknoping totaal niet aankomen. Dat maakt het voor mij een sterke verrassende thriller.

Meer recensies van Miranda6452